جی پلاس؛

موش ها نتایج آزمایش های علمی را عمداً دستکاری می کنند!؟

اعتقاد عمومی بر این است که موش‌های آزمایشگاهی می‌توانند در ازای دریافت یک جایزه، برای انجام کارهای ساده آموزش ببینند.

لینک کوتاه کپی شد

به گزارش جی پلاس به نقل از مجله سلامتی: دادن یک تکه غذا به موش‌های گرسنه یا نوشیدنی آب برای موش‌های تشنه می‌تواند باعث شود که از پیچ و خم عبور کند یا کلید خاصی را فشار دهد. به عنوان بخشی از یک آزمایش علمی گاهی اوقات، موش‌ها آزمایش را با موفقیت به پایان نمی‌رسانند و کار را آن‌طور که لازم است انجام نمی‌دهند، اما محققان معمولاً این شکست را به میزان خطای قابل قبولی نسبت می‌دهند که به دلیل عدم توجه یا علاقه موش به مراحل آزمایش است.

با این حال، یک مطالعه علمی اخیر که توسط مجله علمی Current Biology گزارش شده، یک شگفتی غیرمنتظره را نشان داد و آن این است که موش‌ها گاهی اوقات ممکن است عمداً شرایط آزمایش را نقض کنند، حتی اگر واقعاً مراحلی را که باید انجام دهند، درک می‌کنند، و دلیل این امر ممکن است این باشد. تمایل موش ها به کاوش ... فرضیه های خاص یا تلاش برای به دست آوردن درک بیشتر از محیط اطراف در چارچوب آزمایش دارند.

این مطالعه نشان داد که تصمیماتی که برخی از موش ها ممکن است در طول آزمایش های رفتاری بگیرند ممکن است پیچیده تر از انجام یک عمل ساده در ازای پاداش باشد، و اگرچه انسان ها کسانی هستند که شرایط آزمایش را تعیین می کنند، موش ها ممکن است به تنهایی ادامه دهند.


الصورة:

 

محقق کیشور کوچیبوتلا، استادیار عصب‌شناسی در دانشگاه جانز هاپکینز و سرپرست تیم مطالعه، می‌گوید که این نتایج درک ما را از نحوه عملکرد ذهن موش‌ها گسترش می‌دهد و نشان می‌دهد که این جوندگان ممکن است ایده‌های بیشتری نسبت به انسان‌ها داشته باشند در بیانیه‌های وب‌سایت تخصصی آمریکایی "Popular Science" در تحقیقات علمی، این آزمایش ممکن است در نهایت به روشن کردن حقایق علمی در علوم اعصاب کمک کند که در رفتار انسان نیز منعکس شده است. او خاطرنشان کرد که موش‌ها "زندگی درونی عمیق‌تری از آنچه ما فکر می‌کنیم دارند. آنها نه تنها بر اساس مکانیسم‌های انگیزشی عمل می‌کنند، بلکه ممکن است برنامه‌هایی شبیه استراتژی‌هایی داشته باشند که مشتاق اجرای آن هستند."

نتیجه این مطالعه مبتنی بر یک آزمایش علمی رفتاری بود که شامل درجه‌ای از پیچیدگی بود، که در آن موش برای حرکت دادن یک چرخ خاص با پاهای جلویی خود به سمت راست یا چپ، بسته به صداهای مختلفی که به آن‌ها گوش می‌داد، آموزش داده شد. پس از آن یک نوشیدنی آب دریافت می کند، به شرطی که موش از آب محروم شود اگر چرخ را در جهت اشتباه بچرخاند.

 این آزمایش شامل 13 موش بود و محققان رفتار آنها و سرعت و دقت مراحل آزمایش را زیر نظر داشتند. با تکرار آزمایش، موش ها به مرحله تسلط بر کار مورد نیاز خود رسیدند تا اینکه سرانجام به پاداش رسیدند، اما با ادامه آزمایش، متوجه شدید که یکی از موش ها عمداً در حرکت دادن چرخ اشتباه می کند.

برای تأیید این فرضیه، محققان از ارائه جایزه به موش شورشی دست کشیدند، حتی زمانی که آزمایش را به روشی لازم برای اندازه‌گیری واکنش خود به این تغییر انجام می‌داد به خودی خود کاوش کرده و تصمیم گیری می کند و برای بازیابی پاداشی که به دست آورده بود، به رعایت صحیح مراحل آزمایش بازگشت.

محقق برایان سوس، متخصص مغز و اعصاب و روانشناسی در بیمارستان Mount Sinai در ایالات متحده، خاطرنشان می کند: «هدف اصلی دانشمندان علوم اعصاب که با مدل های حیوانی کار می کنند، ابداع روش های مؤثرتری برای درک رفتار حیواناتی است که از نظر زبانی ارتباط برقرار نمی کنند. وی در بیانیه‌ای به وب‌سایت Popular Science اضافه کرد: «فکر می‌کنم این آزمایش کار مهمی انجام داد زیرا به تجزیه و تحلیل عمیق این مطالعه رفتاری کمک کرد.»

محققان از یک مدل کامپیوتری برای ارزیابی نتایج این آزمایش و شناسایی متغیرهایی استفاده کردند که بر رفتار موش‌ها تأثیر می‌گذارند. برای مثال، چرخ چرخان، و اینکه تصمیم در مورد جهت حرکت چرخ ممکن است از یک ماوس به دیگری متفاوت باشد. محققان بر این باورند که این مشاهدات، به طور کلی، وجود گرایش‌های خاصی را در موش‌های آزمایشگاهی نشان داد که می‌توان فرض کرد که در چارچوب یک استراتژی مبتنی بر یادگیری قرار می‌گیرند.

Kuchibhotla می‌گوید: «آنچه شگفت‌انگیز است این است که موش‌ها از یک رویکرد مرتبه بالاتر برای یادگیری کارهایی استفاده می‌کنند که به نظر می‌رسد ساده هستند هزاران اشتباه، اما از طریق این اشتباهات، ماوس در واقع باهوش‌تر می‌شود.» او توضیح داد: ما موش‌ها را در موقعیت‌های عجیبی قرار می‌دهیم و آنها نمی‌دانند که ممکن است محیط و شرایط آزمایشی که در آن قرار می‌گیرند تغییر کند و در اینجا اهمیت این نوع کاوش مداوم توسط موش‌ها نمایان می‌شود در ادامه گفت که در حالی که انسان ها برای درک ماهیت وظایف محول شده به آنها به زبان وابسته هستند، حیواناتی که با زبان ارتباط برقرار نمی کنند باید قوانینی را که برای هر آزمایش خاص اعمال می شود، کشف کنند.

محقق مارتین سوس تاکید کرد که اگرچه این فرضیه هنوز در مرحله بررسی است تا اعتبار آن تایید شود، اما به ما اجازه می‌دهد تا نگاهی عمیق به نحوه عملکرد مغز داشته باشیم و روشن کنیم که وقتی همه چیز در ذهن اتفاق می‌افتد و در نهایت چه اتفاقی می‌افتد. این مطالعه "برای درک بهتر زیست شناسی" قوانینی را ایجاد می کند.

 

دیدگاه تان را بنویسید