جی پلاس؛

نشانه های"قاتل خاموش" چیست؟

میلیون ها نفر در سراسر جهان از بیماری کبد چرب می ترسند که به "قاتل خاموش" معروف است، زیرا علائم تا زمانی که شدت آنها تشدید نشود در بیمار ظاهر نمی شود.

لینک کوتاه کپی شد

جی پلاس به نقل از مجله سلامتی: کبد یک اندام حیاتی است که صدها عملکرد مهم را برای بدن انجام می دهد، از جمله تبدیل غذا به انرژی و حذف سموم از خون.

با این حال، میلیون‌ها نفر در سراسر جهان می‌ترسند که به بیماری کبد چرب ناشی از خوردن مقادیر کمی چربی مبتلا شوند.

اگرچه این ممکن است در ابتدا مشکلی ایجاد نکند، اما به مرور زمان ممکن است منجر به آسیب دائمی کبد شود.

اگر درمان نشود، می تواند منجر به سیروز، نارسایی کبد، سرطان و حتی مرگ شود.

اغلب علائم بیماری تا زمانی که شدید نشود ظاهر نمی شود و همین امر باعث شهرت آن به عنوان «قاتل خاموش» شده است.

علائم

علائم شامل درد مبهم یا دردناک در سمت راست بالای شکم، خستگی مفرط، کاهش وزن غیرقابل توضیح و ضعف است.

به گفته پزشکان و متخصصان، این بیماری معمولا در چهار مرحله ایجاد می شود: کبد چرب ساده (استئاتوز)، استئاتوهپاتیت غیر الکلی (NASH) - که در آن کبد ملتهب می شود، و فیبروز - که در آن التهاب مداوم باعث ایجاد بافت اسکار در اطراف کبد و خون مجاور می شود.

 اما کبد همچنان قادر است وظایف خود را به طور طبیعی انجام دهد و سیروز شدیدترین بیماری است و پس از سال ها التهاب رخ می دهد، زیرا کبد کوچک می شود و زخم و به شکل توده می شود.

معمولاً هیچ علامتی از بیماری کبد چرب غیر الکلی در مراحل اولیه وجود ندارد. احتمالاً متوجه نخواهید شد که به آن مبتلا هستید، مگر اینکه در طی آزمایشاتی که به دلیل دیگری انجام شده است، تشخیص داده شود.

پزشکان توصیه می کنند در صورت داشتن هر یک از این علائم و بیماری کبدی که شامل زردی پوست و سفیدی چشم (یرقان)، خارش پوست و تورم پاها، مچ پا، یا شکم می شود، فوراً به پزشک عمومی مراجعه کنید.

اگر علائمی دارید و پزشک عمومی شما نگران است، ممکن است شما را برای آزمایش خون به نام آزمایش عملکرد کبد معرفی کند که می تواند شرایطی مانند هپاتیت را تشخیص دهد.

پزشکان نشان دادند که وضعیت کبد چرب را می توان در معاینه اولتراسوند معده افراد نیز تشخیص داد. در حال حاضر هیچ داروی خاصی برای بیماری کبد چرب وجود ندارد.

 

دیدگاه تان را بنویسید