به گزارش خبرنگار مهر، شیوع کرونا و در پی آن تعطیلی مراکز آموزشی و توصیه‌های بهداشتی در جهت قطع زنجیره انتقال این ویروس، موجب خانه‌نشینی عده زیادی از شهروندان و به هم خوردن برنامه روزمره آنان شده است. برخی از این فرصت به وجود آمده استفاده کرده و ساعات روزشان را به انجام فعالیت‌هایی می‌پردازند که در روزهای عادی یا وقتی برایش نداشتند و یا از آن غافل بودند، یکی از این فعالیت‌ها، مطالعه است.

در این خصوص سری به کتاب‌فروشی‌های بزرگ شهر زدیم تا از اوضاع کتاب و کتابخوانی باخبر شویم.

تعدادی از کافه‌کتاب‌ها و کتابفروشی‌ها در همان ابتدای خبرساز شدن شیوع ویروس کرووید ۱۹، فروشگاه خود را مجهز به دستکش‌های یکبار مصرف، دستمال مرطوب و پدهای الکلی کردند، اما با افزایش شمار مبتلایان و شدت یافتن توصیه‌های بهداشتی و ایمنی، فعالیت کتابفروشی‌ها به جهت تشویق مشتریان خود به ماندن در خانه تغییر یافت.

سیدخلیل حسینی، فروشنده یکی از کتاب‌فروشی‌های بزرگ مشهد، در گفتگو با خبرنگار مهر، گفت: تعدادی از برنامه‌های خود از جمله نقد کتاب و جلسات کتابخوانی را به دلیل مسائل بهداشتی کنسل کرده و به بعد از عادی شدن وضعیت موکول کردیم.

در خانه بمانید و کتاب مورد نظرتان را با ارسال رایگان بخرید

وی افزود: اکنون رفت و آمد به فروشگاه بسیار کم شده است و برای همان تعداد کمی که خرید حضوری می‌کنند نیز اقلام بهداشتی از جمله دستکش و دستمال ضدعفونی تهیه شده است. البته برای تشویق مشتریان به ماندن در منزل خود و تسهیل کار آنان در خرید کتاب‌های مورد نیازشان، فروش کتاب‌ها را از طریق سایت و به صورت آنلاین پیش می‌بریم و آنچه مشتری می‌خواهد را به صورت رایگان به محل سکونتش ارسال می‌کنیم.

حسینی اضافه کرد: همچنین برای رفاه حال کسانی که می‌خواهند به هر مناسبتی به کسی کتاب هدیه دهند، یکی از همکاران ما متن مورد نظر او را در کتابی که انتخاب کرده است، می‌نویسد و آن کتاب را مستقیماً برای فردی که قرار است به او تقدیم شود، به صورت رایگان ارسال می‌کنیم.

در ادامه سراغ زهرا رجبیون، فروشنده یکی از کافه‌کتاب‌های سطح شهر رفتیم که او نیز در گفتگو با خبرنگار ما در ارتباط با طرح ویژه این روزهای فروشگاه خود، ابراز کرد: از همان ابتدای شیوع کرونا، تمام میزها را مجهز به اسپری ضدعفونی‌کننده کردیم تا مشتریان بتوانند از آن استفاده کنند و از آنجایی که محیط خلوت‌تر شد، نگرانی‌ها از انتقال بیماری نیز بسیار کاهش یافت.

وی افزود: در پی افزایش توصیه‌های بهداشتی، تصمیم گرفتیم طرحی را در نظر بگیریم که ضمن رعایت مسائل بهداشتی، پاسخگوی نیاز مشتریان نیز باشیم؛ بدین سبب، برای فروش غیرحضوری، ارسال کتاب‌ها را به صورت رایگان انجام می‌دهیم و به همراه پاکت مرسوله، یک پد الکلی می‌فرستیم تا افراد قبل از استفاده از کتاب، جلد آن را ضدعفونی کنند.

در همین خصوص با یکی از شهروندان که از فرصت خرید غیرحضوری کتاب از فروشگاه‌های سطح شهر استفاده کرده بود، به گفتگو پرداختیم.

امین ابراهیمی در این رابطه بیان کرد: برای گذراندن تعطیلات خود به تعدادی کتاب احتیاج داشتم که با مراجعه به سایت یکی از فروشگاه‌های کتاب سطح شهر، کتاب‌های مورد نظر خود را سفارش دادم و در کمترین زمان و با رعایت نکات بهداشتی و البته بدون هیچ هزینه‌ای بابت ارسال، سفارشات مورد نظرم به دستم رسید و از خرید خود بسیار راضی هستم.

پویش مطالعه به مثل؛ با مطالعه کرونا را شکست دهیم

اما در کنار طرح‌هایی که فروشندگان در نظر گرفته و به اجرا می‌گذارند، پویش‌هایی نیز توسط خود شهروندان در فضای مجازی ایجاد شده که افراد را به استفاده از وقتشان جهت مطالعه و بالا بردن آگاهی خود دعوت می‌کنند. یکی از این پویش‌های مردمی که توسط دانشجویان شکل گرفته و دنبال می‌شود، پویش "مطالعه به مثل" است؛ جهت اطلاع ازجزئیات آن از زنجیره افرادی که آن را دنبال می‌کنند، پیگیری کردیم تا به اولین نفراتی رسیدیم که مطالعه به مثل را شروع کردند.

علیرضا عزیزپور، دانشجوی مدیریت بازرگانی دانشگاه فردوسی مشهد، یکی از ایده‌پردازان این پویش است که در گفتگو با خبرنگار ما در ارتباط با شروع این ایده، گفت: نقطه شروع این اتفاق بسیار ساده بود؛ افراد زیادی هستند که فرصت پیش‌آمده را برای مطالعه مناسب می‌دانند و ما با مشورت با دوستانمان تصمیم گرفتیم با این پویش این مطالعات و به اشتراک گذاشتن آن را منسجم کنیم.

وی ضمن تأکید بر اینکه راه علاج بسیاری از مشکلات، مطالعه است، در خصوص اسمی که برای پویش انتخاب کرده است، افزود: مطالعه به مثل به این معنا است که بتوانیم با مطالعه در برابر کرونا و بسیاری چیزهای دیگر از قبیل جهل و ناآگاهی، مقابله کنیم. من و دوستانم سعی کردیم این بحث را گسترش دهیم تا تبدیل به یک اپیدمی شود؛ یعنی در این ایام و در آینده بتوانیم آگاهی خود را چه در مقابل کرونا و چه مسائل دیگر توسعه دهیم.

عزیزپور در ارتباط با آمار افراد فعال در پویش، ادامه داد: این پویش به صورت سلسله گسترش یافته است و بسیاری از پیج‌های اینستاگرامی که آن را دنبال می‌کنند، خصوصی هستند و به همین دلیل آمار دقیقی از شرکت‌کنندگان نداریم؛ اما این پویش مطالعه به مثل از فضای دانشجویان دانشگاه فردوسی خارج شده و به دانشجویان دانشگاه‌های دیگر، خانواده‌ها و حتی افراد در شهرستان‌ها و استان‌های دیگر توسعه یافته است.

وی ضمن بیان اینکه در خصوص این پویش، فرآیندی درازمدت در نظر ما است و توقع جهش آن‌چنانی نداریم، در ارتباط با چشم‌انداز مطالعه به مثل، اظهار کرد: ما باید به این فرهنگ برسیم که برای مقابله با مشکلاتمان باید مطالعه به مثل کنیم. باگ اساسی که در جامعه ما دیده می‌شود این است که به جای اینکه دنبال ایده‌ها و راه حل‌ها باشیم، درگیر اتفاقات و افراد هستیم در حالی که ایده‌ها هستند که از ما انسان‌های بزرگی می‌سازند. مشکلات هیچوقت تمام نمی‌شوند و درب مطالعه هم هیچوقت بسته نمی‌شود، پس این پویش بعد از این ماجرا هم می‌تواند ادامه پیدا کند.

سیدعلی میرزایی، یکی دیگر از دانشجویان دانشگاه فردوسی که در این پویش شرکت کرده است در ارتباط با تجربه خود از شرکت در پویش مطالعه به مثل، بیان کرد: قالبی برای شرکت در پویش وجود دارد و می‌توانید در آن قالب تصویر و متن کتابی که مطالعه کردید را با هشتگ مطالعه به مثل به اشتراک بگذارید.

وی افزود: همچنین قالب دیگری نیز برای دعوت فعالین فرهنگی و حتی چهره‌های شاخص در پویش وجود دارد. البته منظور از مطالعه در این پویش، تنها کتاب نیست بلکه می‌تواند تماشای فیلم و فهم دیالوگ‌ها، لایه‌های فرامتنی و پیام‌های آن باشد.

میرزایی در خصوص فواید پویش مطالعه به مثل، ابراز کرد: این پویش راه مناسبی است که طی آن فرهنگ مطالعه عمیق جا بیفتد و همچنین باعث می‌شود نکات کلیدی و پیام‌های خاص کتاب‌ها و فیلم‌ها منتشر شده و کتاب و فیلم خوب تبلیغ شود.

انتهای پیام
این مطلب برایم مفید است
0 نفر این پست را پسندیده اند

موضوعات داغ

نظرات و دیدگاه ها

مسئولیت نوشته ها بر عهده نویسندگان آنهاست و انتشار آن به معنی تایید این نظرات نیست.