لهنا می گوید مطمئن است که تمام رفح به زودی توسط نیروهای اسرائیلی اشغال خواهد شد و این برای برای صدها هزار فلسطینی در آنجا مرگبار خواهد بود. او گفت: «این جهان کور است. حقوق بشر یک شوخی است. سازمان ملل یک شوخی بزرگ است.»

به گزارش جماران،  دکتر زهیر لهنا در مناطق درگیری در سراسر جهان ؛ سوریه، لیبی، یمن، اوگاندا و اتیوپی کار کرده  اما هرگز چیزی شبیه جنگ اسرائیل علیه غزه ندیده است. الجزیره درباره گفت و گویی که با این پزشک داشته می نویسد: دکتر زهیر لهنا جراح لگن و متخصص زنان مراکشی - فرانسوی است. او می گوید «در همه جنگ هایی که دیده ام راهی برای عبور ایمن غیرنظامیان وجود داشت.» اما روز سه‌شنبه، نیروهای اسرائیلی گذرگاه مرزی رفح غزه با مصر را که تنها راه فرار فلسطینی‌ها از جنگ و مهم‌ترین نقطه ورود کمک‌های بشردوستانه بود، اشغال کردند.

جنگ غزه

زهیر لهنا می گوید: این یک بی عدالتی دیگر است. آنچه رخ می دهد انسانیت نیست. او با افسوس از اینکه  باید همکاران فلسطینی خود را پشت سر بگذارد، می گوید: من عصبانی، مضطرب، ناراحت هستم زیرا برخی از مردم را ترک کردم. آنها دوستان من هستند. من با آنها بودم، این دکترها، این مردم. ... ما با هم غذا می خوریم، با هم کار می کنیم و حالا آنها باید خانواده‌هایشان را جابه‌جا کنند، دنبال چادر، آب، غذا بگردند.

زهیر لهنا ماه ها به عنوان بخشی از مأموریت های سازماندهی شده توسط انجمن پزشکان فلسطینی در اروپا (PalMed Europe) و Rahma International مستقر در ایالات متحده، در بیمارستان های غزه داوطلبانه کار کرده است.

صبح روزی که به فلسطینیان آواره در شرق رفح دستور تخلیه داده شد و قبل از اینکه تانک های اسرائیلی وارد شوند، لهنا و همکاران خارجی اش پیامک هایی از ارتش اسرائیل دریافت کردند. او می گوید: ارتش اسرائیل  همه چیز را می دانند. آنها همه کسانی که در غزه هستند و نحوه دسترسی به آنها را می شناسند. به ما گفتند که آنجا را ترک کنیم.

در این پیامک از پزشکان خارجی خواسته شده بود غزه را ترک کنند زیرا ارتش اسرائیل به زودی عملیات خود را در شرق رفح آغاز خواهد کرد.چند ساعت بعد، لهنا و همکارانش توسط نهادهایی که برای آنها کار می کردند به مکانی امن در قاهره منتقل شدند.

او گفت: «چهار پزشک در بیمارستان اروپایی، چهار پزشک در بیمارستان کویت و دو پزشک دیگر بودند. ما منتظر ماندیم تا اسامی ما را به مقامات مصری و اسرائیلی بدهند و در نهایت ما خبر خروج را گرفتیم.»

هنگامی که آنها در حال حرکت بودند، اعلامیه هایی حاوی دستور تخلیه همراه با موشک های هواپیماهای جنگی اسرائیل از آسمان به زمین افتاد. لهنا به یاد می آورد که مردم هنگامی که از رفح به سمت شمال به سمت خان یونس یا غرب به سمت دریا می رفتند، در وحشت بودند.

فروپاشی یک سیستم

وقتی از لهنا در مورد شرایط بیمارستان‌هایی که در آن کار می‌کرده می‌پرسند، در توصیف آنچه دیده مشکل پیدا می کند.  او شروع به صحبت می کند، سپس مکث می کند و با عذرخواهی می گوید تعداد افراد بیمار، مجروح و در حال مرگی که هر روز به آنجا می آوردند، او را به شدت متاثر کرده است.   او به آرامی گفت: «به خاطر سپردن این موضوع برای من سخت است.»

در حالی که بیمارستان اروپایی از حمله اسرائیل در امان مانده است، بیمارانی از دیگر بیمارستان هایی که هدف قرار گرفته شده بودند به این بیمارستان ارجاع داده می شدند. همچنین این بیمارستان  سرپناهی برای آوارگانی بوده است که سعی می کردند در اتاق‌های بیماران، راهروهای ساختمان، روی پله‌ها و باغ بیمارستان جایی امن برای خود دست و پا کنند. قبل از بیمارستان اروپایی، لهنا و تیمش داوطلبانه در بیمارستان کمال عدوان در شهر بیت لاهیا در شمال غزه کار کردند. او از معدود پزشکان خارجی است که به این منطقه سفر کرده است.

او می گوید  که در آنجا وضعیت حتی وخیم‌تر بود و شاهد «قحطی تمام عیار» بوده است.

بیمارستان‌های غزه که اکثریت آنها دیگر کار نمی‌کنند، همچنین محل گورهای دسته جمعی کشف شده پس از حملات اسرائیل بوده‌اند. در هفته های اخیر قبرهایی به همراه 392 جسد در بیمارستان های ناصر و الشفا پیدا شده است.

جنگ غزه

کار برای صلح، نه جنگ

با فروپاشی سیستم مراقبت های بهداشتی در غزه، لهنا مصمم است که دوباره به آنجا بازگردد و داوطلب شود، اما مطمئن نیست که این بازگشت چه زمانی امکان پذیر خواهدشد. او گفت که در حال حاضر به فرانسه بازخواهد گشت تا  وقت خود را با خانواده‌اش بگذراند، خانواده‌ای که ممکن است روزهای سخت‌تری نسبت به او داشته‌اند، زیرا به شدت نگران او در زمان اقامتش در غزه بوده اند.

لهنا می گوید مطمئن است که تمام رفح به زودی توسط نیروهای اسرائیلی اشغال خواهد شد و این برای برای صدها هزار فلسطینی در آنجا مرگبار خواهد بود. او گفت: «این جهان کور است. حقوق بشر یک شوخی است. سازمان ملل یک شوخی بزرگ است.»

او معتقد است که این جنگ به همان اندازه که جنگ اسرائیل است، یک درگیری با ایالات متحده است و امریکا 17 میلیارد دلار کمک اضافی به متحد اصلی خود در خاورمیانه در ماه گذشته تصویب کرد.  از نظر لهنا، دانشجویان معترض دانشگاه در سراسر جهان، به ویژه در ایالات متحده، که مخالف تهاجم مداوم اسرائیل هستند، ارزش حقوق بشر را می دانند. او ادامه داد:  با این حال، وقتی صحبت از فلسطینی‌ها می‌شود، همه متوجه استانداردهای دوگانه در جهان می شوند و به همین دلیل از  سیاستمداران و وضعیت جهان ناامید می شوند.

این ناامیدی بر خود دکتر نیز وارد شده است، اما او گفت که عزم او را برای ارائه تخصص خود به مردم مناطق جنگی در سراسر جهان از جمله غزه تقویت کرده است. او به الجزیره می گوید زمان مرگ او نیز  یک روز فرا می رسد و اگر این اتفاق در حین کمک به افراد آسیب پذیر غزه رخ دهد، حتما بدان معنا است که این زمان برای او در نظر گرفته شده بوده است:  جان من با ارزش‌تر از مردم فلسطین نیست. من پزشکی هستم که به مردم کمک می کنم. ما برای صلح کار می کنیم نه برای جنگ.

جنگ غزه

 

انتهای پیام
این مطلب برایم مفید است
0 نفر این پست را پسندیده اند

موضوعات داغ

نظرات و دیدگاه ها

مسئولیت نوشته ها بر عهده نویسندگان آنهاست و انتشار آن به معنی تایید این نظرات نیست.