استرالیا بزرگترین تغییرات اساسی دفاعی در دهه های اخیر را با نگاهی محتاطانه به چین رونمایی می کند

به گزارش جماران به نقل از سی ان ان استرالیا از تغییرات اساسی در هزینه های دفاعی خود به عنوان مهم ترین بررسی آمادگی نظامی خود از زمان جنگ جهانی دوم تاکنون رونمایی کرده است و تاکید خود را بر قابلیت های حمله دوربرد و ساخت مهمات در داخل کشور معطوف کرده است.

آنتونی آلبانیز  نخست‌وزیر استرالیا هنگام آغاز بررسی استراتژیک دفاعی در کانبرا گفت که استراتژی دولت او برای متکی‌تر کردن، آماده‌تر و ایمن‌تر کردن استرالیا طراحی شده است.

آلبانیز گفت ما نمی‌توانیم به فرضیات قدیمی بازگردیم. ما باید امنیت خود را با تلاش برای شکل دادن به آینده به جای انتظار برای شکل دادن به آینده، ایجاد و تقویت کنیم.

در این بازنگری میلیاردها دلار تعهد شده توسط دولت قبلی مورد بررسی قرار گرفت و ارزش آنها در برابر تهدیدات درک شده، از جمله از سوی چین تحت رهبری شی جین پینگ، ارزیابی مجدد شد.

اگرچه نسخه طبقه بندی نشده گزارش شامل ارزیابی های محرمانه از تهدیدات خاص نمی شد، اما اشاره کرد که بزرگترین متحد دفاعی استرالیا، ایالات متحده، "دیگر رهبر تک قطبی هند و اقیانوس آرام" نیست.

در این بررسی آمده است: «اعمال حق حاکمیت چین بر دریای جنوبی نظم جهانی مبتنی بر قوانین در اقیانوس هند و اقیانوس آرام را تهدید می‌کند، به گونه‌ای که بر منافع ملی استرالیا تأثیر منفی می‌گذارد».

این بررسی اضافه کرد که بالاترین سطح خطر استراتژیک که استرالیا اکنون با آن مواجه است، چشم انداز یک درگیری بزرگ در منطقه است، که استراتژی خودکفایی بیشتر همراه با روابط قوی تر با متحدان و قدرت های کلیدی خود در منطقه، از جمله ژاپن و هندوستان را تقویت می کند.

ماموریت دفاعی استرالیا

برای چندین دهه، دور بودن استرالیا این فرض را تقویت کرد که هر حمله ای با یک هشدار ده ساعته همراه خواهد بود. بر اساس این بررسی، اکنون کشورها می‌توانند از طریق حمله به مسیرهای تدارکاتی و جنگ سایبری «قدرت جنگی» را طرح ریزی کنند.
Untitled2

در این گزارش آمده است: «افزایش «عصر موشکی» در جنگ‌های مدرن... مزایای جغرافیایی استرالیا  را به شدت کاهش داده است.

آلبانیز به خبرنگاران گفت: علاوه بر این، همه‌گیری کووید-19 آسیب‌پذیری استرالیا را در برابر زنجیره‌های تامین جهانی نشان داده است، به این معنی که لازم است این کشور به خودکفایی‌بیشتر برسد.

او گفت ما باید کنترل بیشتری بر حاکمیت ملی خود داشته باشیم. بنابراین نه تنها تولید کالا در استرالیا، برای مشاغل و اقتصاد ما خوب است، بلکه یک مسئله امنیت ملی نیز وجود دارد.

ریچارد مارلز، وزیر دفاع گفت که وضعیت دفاعی که برای چندین دهه به خوبی به استرالیا خدمت کرده بود "دیگر برای هدف مناسب نیست" و این بررسی ماموریت نیروی دفاعی استرالیا (ADF) را بازنگری می کند.

مارلز گفت که هدف جدید بازتعریف شده آن دفاع از ملت، ارائه قدرت به رویکردهای شمالی آن و حفظ نظم جهانی مبتنی بر قوانین با متحدانش است.

این بررسی به استرالیا توصیه کرد که "استراتژی انکار" را اتخاذ کند که به عنوان "رویکرد دفاعی طراحی شده برای متوقف کردن یک دشمن از موفقیت در هدف خود برای وادار کردن دولت ها از طریق زور یا تهدید استفاده از زور برای دستیابی به تسلط طراحی شده است."

برای این منظور، این بررسی شش اولویت را توصیه می‌کند که با توسعه برنامه زیردریایی هسته‌ای شروع می‌شود، که قبلاً تحت قرارداد  آکوس AUKUS با ایالات متحده و بریتانیا اعلام شده بود.

همچنین توصیه می‌کند که دستیابی به موشک‌های تهاجمی دوربرد و ساخت مهمات در استرالیا تسریع شود. این کشور همچنین می خواهد همکاری دفاعی خود را با همسایگان منطقه ای به ویژه در اقیانوس آرام بهبود بخشد.

الزامات فنی شامل نیاز به ارتقاء جنگنده حمله مشترک F-35A و هواپیمای F/A-18F Super Hornet برای بهره برداری از سیستم های موشکی ضد کشتی دوربرد است. همچنین برای تقویت نیروی کار ADF، از جمله تعداد کارگران در کارخانه‌های کشتی‌سازی برای گسترش نیروی زیردریایی، به یک کمپین استخدام فوری نیاز است.
Untitled3

تغییر اولویت ها

به هم ریختن اولویت ها به معنای قطع بودجه برای برخی برنامه ها است.

به عنوان مثال، برنامه های خرید 450 وسیله نقلیه جنگی پیاده نظام به 129 دستگاه کاهش یافته است. پول پس انداز شده برای سیستم های موشکی HIMARS بیشتر که برای تأثیرات مرگبار در اوکراین مورد استفاده قرار گرفته اند، و کشتی های فرود برای تحرک بیشتر ارتش هزینه می شود.

خودروهای جنگی پیاده نظام باید از هانوا دیفنس استرالیا و راین متال دیفنس استرالیا، دو مناقصه فهرست نهایی که بازوهای استرالیایی شرکت های کره جنوبی و آلمان هستند، تهیه می شد. پت کانروی، وزیر صنایع دفاعی، گفت که دولت قبلاً با دولت های این کشورها مذاکره کرده است.

«قابلیت خودروی جنگی پیاده نظام بخش مهمی از ارتش مدرن استرالیا است. اما ما همچنین به ظرفیت برای استقرار آنها نیاز داریم و به همین دلیل است که در حال سرمایه‌گذاری روی فرود کرافت متوسط و سنگین و سرمایه‌گذاری در تغییر نسل در حمله دوربرد برای ارتش استرالیا نیز هستیم.»

تغییرات قبلی در برنامه های تدارکات دفاعی استرالیا، متحدان، به ویژه فرانسه را خشمگین کرده است، که از لغو قرارداد 90 میلیارد دلاری (60 میلیارد دلاری) زیردریایی توسط دولت سابق به نفع برنامه آکوس AUKUS خشمگین شده است.

این دولت متعهد شده است که در تصمیم گیری در مورد پروژه های دفاعی، چابک تر عمل کند و پروژه هایی را که از نظر استراتژیک مهم تلقی می شوند، ساده کند. این بررسی به نیاز دولت استرالیا برای «دست کشیدن از پیگیری راه حل کامل» اشاره کرد.

پنی ونگ وزیر امور خارجه استرالیا روز دوشنبه اعلام کرد در شرایطی آمریکا و چین برای افزایش نفوذ خود در منطقه هند و اقیانوسیه در رقابت شدید هستند، ملت های این منطقه با این مساله که از سوی یک قدرت جهانی دیکته شوند، بسیار مخالفند است.

به گزارش  پایگاه خبری «استریتس تایمز»، وانگ در جریان یک سخنرانی در باشگاه مطبوعات ملی هشدار داد که رقابت استراتژیک بین آمریکا و چین باید "مسوولانه" مدیریت شود و صرفا مربوط به این مساله نباشد که چه کسی در منطقه هند-اقیانوسیه قدرت برتر است.

وی تصریح کرد: در جریان سفرهای که در این منطقه هند-اقیانوسیه داشته ام برای من روشن شده است که ملتها در سراسر این منطقه نمی خواهند در یک منطقه بسته و سلسله مراتبی زندگی کنند که قوانین آن توسط یک قدرت بزرگ خارجی دیکته می شود.

وزیر امور خارجه در عین حال از حق استرالیا برای ایجاد توانایی های نظامی خود از جمله پیمان آکوس دفاع کرد.

بر اساس توافق‌های به‌عمل آمده انگلیس و آمریکا با هدف مقابله با چین و جلوگیری از نفوذ پکن در اقیانوس آرام و هند تصمیم دارند استرالیا را در اوایل دهه ۲۰۳۰ با زیردریایی‌های تهاجمی هسته‌ای خود تجهیز کنند.

وی تصریح کرد: استرالیا باید سیاست خارجی و دفاعی خود را تقویت کند تا در جهان تاثیرگذارتر شود.

این در حالیست که پاول کیتینگ، نخست‌وزیر پیشین استرالیا در اواخر اسفند ۱۴۰۱ از ساخت زیردریایی‌های هسته‌ای استرالیا با مشارکت آمریکا و انگلیس در قالب معاهده آکوس انتقاد کرد و هشدار داد تجهیز هسته ای استرالیا از سوی واشنگتن و لندن با هدف صف آرایی مقابل چین در منطقه می تواند تبعات مرگبار به دنبال داشته باشد.

کیتینگ می گوید این توافق به طور غیرضروری چین را هدف قرار داده و می تواند "عواقب مرگباری" به دنبال داشته باشد.

نخست وزیر سابق استرالیا این اقدام دولت فعلی این کشور را به عنوان "یک ماجراجویی بزرگ" مورد تمسخر قرار داد.

رهبران کشورهای پیمان امنیتی آکوس شامل استرالیا، انگلیس و آمریکا پیشتر از طرحی سه مرحله‌ای برای ساخت زیردریایی‌های هسته‌ای و فناوری مربوطه برای کانبرا خبر داده بودند.

بر اساس این طرح، اولین زیردریایی کلاس آکوس (SSN-AUKUS) نسخه اصلاح شده زیردریایی کلاس آستیوت (Astute) ساخت انگلیس در اواخر ۲۰۳۰ میلادی ساخته خواهد شد.

انتظار می رود استرالیا نیز به نوبه خود اولین ناو کلاس آکوس را در اوایل دهه ۲۰۴۰ میلادی بر اساس فناوری‌های آمریکا و انگلیس بسازد

 

انتهای پیام
این مطلب برایم مفید است
0 نفر این پست را پسندیده اند
نظرات و دیدگاه ها

مسئولیت نوشته ها بر عهده نویسندگان آنهاست و انتشار آن به معنی تایید این نظرات نیست.