پایگاه اطلاع رسانی و خبری جماران، دستفروش خیابانی سنجاق‌هایی با تصویر پاپ را در مقابل کلیسایی در مانیل می فروشد. ۱۵ ژانویه ۲۰۱۵
پاپ فرانسیس می گوید برای کمک به فقرا به فیلیپین آمده است، اما شرکت‌های چند ملیتی این کشور با ربودن تصویر وی برای خودشان در آمدی به هم زده اند.
۸۰ درصد از جمعیت صد میلیون نفری فیلیپین کاتولیک هستند و پاپ مورد اعتمادترین شخص برای بسیاری در این کشور محسوب می شود و سفر این هفته رهبر کاتولیک‌های جهان به فیلیپین به بازار رونق بخشیده است.
تصویر خندان اسقف اعظم فرانسیس بر روی تابلوهای تبلیغات و آگهی تمام صفحه ای روزنامه‌ها که در گوشه‌ای از آن نشان‌های مک دونالد، پپسی، هیوندای و هزاران شرکت داخلی بزرگ وجود دارد، به‌چشم می‌خورد.
جرالد باتیستا مدیر بازاریابی که به مدت ۲۰ سال مالک شرکت مشاوره‌ای در مانیل پایتخت فیلیپین است، گفت: قرار دادن تصویر پاپ و یک نام تجاری در کنار هم اثری هیپنوتیزم کننده برای مصرف کنندگان در فیلیپین دارد.
باتیستا به خبرگزاری فرانسه گفت: او هیج خصیصه منفی ندارد و این موضوع به اعتبار و صداقت آن تجارت مزایای صد در صدی می‌بخشد. مصرف کنندگان ناهشیارانه فکر می‌کنند که آن نام تجاری خوب است و این امر به صورت خودکار به انتخاب آنان زمانی که وارد یک فروشگاه می‌شوند تاثیر می‌گذارد.
فروشگاه «راستن» روز پنجشنبه تبلیغی دو صفحه‌ای که نماد این فروشگاه بر روی شانه های پاپ ۷۸ ساله است را منتشر کرد.
در این تصویر، روبان زرد که نمادی از وفاداری به رئیس جمهور بنینو آکینو و نشان دموکراسی در این کشور است، بر روی یقه پاپ دوخته شده بود.
سخنگوی ریاست جمهوری در حالی که از وجود روبان بر روی لباس پاپ آگاه نبود به خبرگزاری فرانسه گفت: به نظر می رسد روبان زرد تنها با دستکاری‌های دیجیتالی نمایان شده است.
در کنفرانس اسقف‌های کاتولیک فیلیپین که سفر پنج روزه پاپ را سازماندهی کرده بود، اعلام شد: استفاده از تصویر پاپ برای تجارت سوء استفاده است.
اسقف میلو ورگارا سخنگوی این کنفرانس در خصوص اینکه آیا استفاده از تصویر پاپ مناسب است، بیان کرد: تنها تجارت و سود اقتصادی در این تصمیم دخیل بوده است.
همچنین در این کنفرانس اعلام شد، برای تامین هزینه های این سفر از پشتیبانی رسمی برخی از شرکت‌های بزرگ بهره مند شده بودیم و تنها به آنها اجازه داده شده بود که نام تجاری خود را در بنرهای پیام های خوش آمد گویی که در سراسر مانیل برپا بود، قرار دهند.
بنا به گفته آندریا تومیلی مسئول وب سایت واتیکان در رم، پاپ فرانسیس از استفاده تصویر خویش برای فروش محصولات رنجیده خواهد شد.
تومیلی به این خبرگزاری گفت: در حقیقت پاپ دوستدار فقرا است و بهتر بود که هزینه‌های اختصاص داده شده به تبلیغات به فقرا داده می شد.
شرکت تلفن راه دور فیلیپین به عنوان بزرگترین شرکت مخابراتی این کشور که متعلق به مانوئل پانگیلیلان است، یکی از حامیان اصلی سفر پاپ بوده است.
رامون ایزبرتو سخنگوی این شرکت با اشاره به ارائه تلفن رایگان و خدمات اینترنتی برای اینکه هر فیلیپینی بتواند اطلاعات در مورد پاپ را به اشتراک بگذارد، بیان کرد: این موضوع رویدادی پول ساز برایمان نبوده است و تنها سعی مان بر آن بوده که هر فیلیپینی پاپ را به نوبه خود بهتر بشناسد.
در همین حال صاحبان تجارت‌های کوچک با فروش مجموعه کالاهای سوغات پاپ در پیاده‌روها از افزایش میزان فروششان در طی این سفر بهره مند شدند.
پدر روفینو سسکون از کمیته سازماندهی در خصوص استفاده از تصویر پاپ برای تجارت های کوچک که سبب شد فقرا درآمدی داشته باشند، به خبرگزاری فرانسه گفت: اگر خط مشی تعیین می کردیم این گونه به نظر می رسید که ما سعی داریم تنها خودمان از پاپ پول سازی کنیم.
سی روداویتز که غرفه ای کوچکی را در خارج یکی از کلیساهای معروف مانیل اداره می کند، بیان کرد: فروش روزانه ام از مدال ها و تقویمی که تصاویر پاپ بر روی آنان است، ۱۰ برابر شده و به ۳ هزار پزو رسیده است .
روداویتز ۳۶ ساله که اغلب شمع برای دعا می‌فروشد، افزود: پاپ تماماً شیفتگی است.
مشتری در نزدیکی یکی از غرفه ها به همراه پسر ۱۷ ساله مبتلا به اوتیسمش که تی شرتی با تصویر پاپ در دست داشت، گفت: پسرم هر چه را که تصویر پاپ بر رویش است، می خواهد.
عکس:خبرگزاری فرانسه
مترجم: گلناز سادات غفاری

انتهای پیام
این مطلب برایم مفید است
0 نفر این پست را پسندیده اند

موضوعات داغ

نظرات و دیدگاه ها

مسئولیت نوشته ها بر عهده نویسندگان آنهاست و انتشار آن به معنی تایید این نظرات نیست.