پایگاه اطلاع رسانی و خبری جماران -تهران

گفت وگو با عبدالجبار کاکایی به مناسبت انتشار جدیدترین اثر موسیقایی اش؛

شعر امام خمینی زینت بخش آلبوم "شکوه"

جماران ـ بهاره کنجکاوفرد: آلبوم موسیقی «شکوه» با صدای محمد اصفهانی که به تازگی روانه بازار موسیقی کشورمان شده، از 5 قطعه به نام های «قاب»، «دیدار»، «سراب»، «ابر» و «ماهیا» تشکیل شده است. آهنگسازان برجسته ای چون علیرضا کهن دیری، مجید اخشابی و پدرام کشتکار در روند تولید این اثر با اصفهانی همکاری داشته اند.

به جز ترانه یکی از قطعه ها که از دیوان امام خمینی (س) انتخاب شده است، ترانه سایر آثار را عبدالجبار کاکایی، سید حسن حسینی، مشفق کاشانی و علیرضا قزوه سروده اند. آلبوم «شکوه» از سوی مؤسسه تنظیم و نشر ثار حضرت امام روانه بازار شده است.

به مناسبت انتشار این اثر موسیقایی گفتگویی اختصاصی با عبدالجبار کاکایی داشته ایم که متن کامل این گفتگو را در زیر می خوانید:

عبدالجبار کاکایی نویسنده، استاد ادبیات فارسی و ترانه سرای کشورمان که ترانه یکی از قطعه های آلبوم «شکوه» با صدای محمد اصفهانی را سروده است، در گفتگو با پایگاه خبری و اطلاع رسانی جماران با اشاره به ارتباط این اثر هنری با امام خمینی (س) گفت: این آلبوم درواقع راجع به میراث است و به ویژه میراث امام و انقلاب است. همچنین به نظر می رسد این اثر موسیقایی نگاه جدیدی را به یکی از میراث های گرانبهای انقلاب یعنی جنگ داشته است زیرا میراث های ملی مان در اثر تلاطم ها و تنش های سیاسی در معرض غفلت و فراموشی قرار گرفته اند یا حتی در انحصار جریان های سیاسی خاص محبوس شده اند.

وی تصریح کرد: همچنین ادبیات و هنر وظیفه دارد چنین میراث های ملی را از این ورطه های پر تلاطم و جریان های زودگذر نجات دهد لذا در حوزه محتوایی این آلبوم تلاش شده تا نگاه به جنگ، نگاهی خاص و ویژه و خود پایه گذار نوعی نگاه واقع بینانه و انسانی به موضوع جنگ باشد. باید توجه داشته باشیم از زمره قطعات این آلبوم، یک قطعه از دیوان امام انتخاب شده که قطعه ای عارفانه است و آقای اصفهانی هم روی ملودی از مجید اخشابی، آن را به خوبی آن را اجرا کرده است.

کاکایی گفت: سفارش این اثر هنری در مؤسسه صورت گرفته و با اینکه این نهاد آثار امام را منتشر می کند، متولی میراث فکری و اندیشه ای ایشان و اتفاقاتی که در عصر امام رخ داد نیز، به نوعی محسوب می شود و نشانه گیری این آلبوم نیز به سمت این موضوع بوده است. مقداری جهت نگاه این آلبوم به موضوع جنگ پررنگ تر شد و دلیل این امر نیز، پرداختن حداقل سه قطعه در این آلبوم به محور جنگ است که بر این اساس یکی از قطعه ها راجع به شیمیایی ها، دیگری مربوط به مادران و بازماندگان شهیدان است و قطعه دیگر نیز راجع به جریانات سیاسی داخل کشور و نزاع های بیهوده ای است که میراث ملی امام یعنی انقلاب و جنگ را مورد غفلت قرار داده است.

کاکایی با تاکید بر وجه محتوایی این آلبوم به عنوان مهمترین عنصری که باعث می شود این اثر موسیقایی با دیدگاه های امام ارتباط برقرار کند، اظهار داشت: تصور می کنم وجه محتوایی بارزترین مشخصه این اثر است البته از حیث تکنیکی نیز نباید فراموش کنیم بهترین افرادی که در حوزه موسیقی صاحب تالیفات هستند در این آلبوم همکاری داشته اند. وجود آقای محمد اصفهانی به عنوان برجسته ترین خواننده موسیقی پاپ سنتی کشورمان از وجوه درخور توجه این اثر به شمار می رود زیرا افراد و عواملی هم که در کنار ایشان قرار می گیرند، معمولا چهره های شاخصی هستند.

وی ادامه داد: برای محمد اصفهانی از نظر فنی، به نوعی نمایش توانایی هایش در شیوه ای که بسیاری از مردم بیشتر دوست دارند صورت گرفت. چنین شیوه ای از محمد اصفهانی را مخاطبان بیشتر می پسندند تا شیوه های جدید که در آلبوم های اخیرش منتشر شده است زیرا چنین سبکی از خواندن این هنرمند، مخاطبان را به یاد آلبوم هایی نظیر «تنها ماندم»، «حسرت» و سایر آلبوم های گذشته وی می اندازد. به طور کلی در زمینه فنی این آلبوم بازگشت خیلی خوبی برای اصفهانی به تکنیک های منحصر به فرد خویش بود.

ترانه سرای آلبوم «شکوه» تصریح کرد: در زمینه موسیقی نیز آقای علیرضا کهن دیری دو قطعه را آهنگسازی کرد. ایشان نیز به همراه آهنگسازانی چون آقای مجید اخشابی و پدرام کشتکار از هنرمندان برجسته ای هستند که در روند تولید این اثر همکاری داشته اند.

وی افزود: تصور می کنم این آلبوم در حوزه محتوایی، حرفی در حوزه ادبیات اجتماعی دارد که مورد غفلت قرار گرفته و ناگفته مانده است و باید از مؤسسه تمجید کرد که با شهامت و با اختیار دادن به یک گروه هنری، زمینه ای برای بیان موضوعی را از یک زاویه جدید که شاید کمتر به آن توجه شده، فراهم کرد.

کاکایی با اشاره به مدت زمان سیزده ساله ای که برای تولید این اثر که از 5 قطعه تشکیل شده، تشریح کرد: بخشی از این قضیه به مدیریت انتشار یک آلبوم مربوط می شود که در این راستا مؤسسه تنظیم و نشر چندان به صورت حرفه ای دنبال انتشار آلبوم موسیقی نبود. معمولا چنین فعالیت هایی در نهاد ها و شرکت های مختص موسیقی انجام می شود و لازمه آن یکسری هماهنگی های داخلی است، به همین منظور اگر بخواهیم تولید حرفه ای یک اثر را در روند اداری قرار دهیم، معمولا شامل چنین تلاطم هایی می شود.

وی افزود: جدای از بحث بیان شده بر سر تعیین محتوای آلبوم نیز، زمان هایی صرف چالش بین سفارش دهنده ها و سفارش گیرنده ها شد تا در نهایت به یک نقطه تفاهم دست پیدا کردند که در این راستا میل هر دو طرف برآورده شود. طولانی شدن پروسه تولید کمی غیرطبیعی بود که از دیگر دلایل آن می توان به برخورد این پروژه در یک دوره به پروژه دیگری اشاره کرد که دست اندرکاران درگیر آن می شدند.

کاکایی تبیین کرد: مدت زمان سپری شده در روند تولید، کهنه شدن تنظیم ها و قدیمی شدن صداها را در پی داشت که این امور باید دوباره تجدید می شد. علاوه بر مدیریت پروژه، بخشی دیگر از طولانی شدن پروسه تولید به نوع ارتباط مربوط می شد که تصمیم ندارم فردی را به عنوان مقصر عنوان کنم اما برای انجام فعالیت حرفه ای موسیقایی، کار باید به اهالی آن سپرده شود.

ترانه سرای آلبوم موسیقی «شکوه» با اشاره به آثاری که در دست تالیف و انتشار دارد، خاطرنشان کرد: هم اکنون در حال جمع آوری کتابی هستم که درواقع مجموعه شعر جدید بنده است. این مجموعه از آثار جدیدم و همچنین گزینش تعدادی از آثار پیشین است که توسط نشر نیستان به چاپ می رسد.

وی افزود: همچنین مجموعه شعری برای کودکان و نوجوانان دارم که هنوز آن را به ناشر نسپرده ام و مشغول انتخاب نام برای این دو اثر هستم. در زمینه موسیقی نیز همچون گذشته مشغول فعالیت با تعدادی از خواننده ها هستم که تا این لحظه هیچ یک از آن ها به مرحله اجرایی نرسیده است.

انتهای پیام
این مطلب برایم مفید است
0 نفر این پست را پسندیده اند

موضوعات داغ

نظرات و دیدگاه ها

مسئولیت نوشته ها بر عهده نویسندگان آنهاست و انتشار آن به معنی تایید این نظرات نیست.