پایگاه اطلاع رسانی و خبری جماران -تهران

گزارش کامل جماران از سخنرانی دستیار ویژه امور اقوام و اقلیت های دینی و مذاهب رئیس جمهور در حسینه فاطمه الزهرا(س)

هشدار یونسی درباره مخاطرات توهین های برخی از مدعیان پیروی از ولایت به مذاهب اسلامی در عزاداری ها

مشاور ویژه رئیس جمهور در امور اقلیت‎‌ها و مذاهب گفت: برخی از افرادی که خود را پیرو ولایت می‌دانند و دم از تفرقه می‌زنند باید بدانند دشمنان امام علی (ع) در پی ایجاد تفرقه بودند. خطری که امروز جهان اسلام را تهدید می‌کند، خشونت و تفرقه است به این معنا که افرادی با سخنان، رفتارها و حتی قلم خود در پی ایجاد تفرقه هستند و با توهین به مذاهب اسلامی، اختلاف و شر را ترویج می‌کنند.

به گزارش خبرنگار پایگاه خبری و اطلاع رسانی جماران، حجت الاسلام و المسلمین علی یونسی مشاور ویژه رئیس جمهور در امور اقلیت‌ها و مذاهب در مراسم عزاداری ویژه شب هشتم محرم در حسینیه حضرت فاطمه (س) گفت: امام علی(ع) دشوارترین رنج ها را برای حفظ اسلام تحمل کرد و افرادی که خود را پیرو ولایت می‌دانند و دم از تفرقه می‌زنند باید بدانند دشمنان امام علی (ع) در پی ایجاد تفرقه بودند. خطری که امروز جهان اسلام را تهدید می‌کند، خشونت و تفرقه است به این معنا که افرادی با سخنان، رفتارها و حتی قلم خود در پی ایجاد تفرقه هستند و با توهین به مذاهب اسلامی، اختلاف و شر را ترویج می‌کنند.

یونسی با اشاره به اهمیت امنیت، هشدار داد: اگر امنیت برقرار نباشد، هیچ چیز وجود ندارد. برای برقراری امنیت باید گذشت کرد، دندان روی جگر گذاشت و از حق خود گذشت کرد. حضرت علی (ع) زمانی که زمامداری امت اسلامی را بر عهده گرفتند، به این نکته اشاره کردند که اگر من زمامدار شما شده‌ام، حق را اجرایی می‌کنم و به ایجاد اسلامی ساده، روان و اخلاقی تحقق می‌بخشم.

دستیار ویژه رییس جمهوری با اشاره به خطر جنگ مذهبی اظهارکرد: این خطر بیخ گوش ماست وکسانی که با رفتارها، مصاحبه ها، سایت ها وکتاب ها اهانت به مذاهب می کنند وهمه را به جنگ و شر دعوت می کنند برای اسلام خطرناک هستند.

حجت الاسلام یونسی با اشاره به تأثیرات متقابل اختلاف افکنی های مذهبی بر کشورهای همسایه و ایران تاکید کرد: شیعیان پاکستان، عراق، بحرین ودیگر کشورهای اسلامی احتیاج به امنیت دارند و کسانی که بافعالیت های ضد اخلاقی وضد اسلامی بهانه به دست دشمنان اسلام می دهند مخل امنیت هستند.

وی وحدت را سیاست جمهوری اسلامی ایران بیان کرد و گفت: 10 سال امام خمینی (ره) بر این امر تاکید کرد و دو دهه است که رهبر انقلاب اسلامی نیز بر این مهم تاکید دارند و باز عده ای این مسئله را رعایت نمی کنند و در عزاداری ها و نشست هایشان برطبل اختلاف و دشمنی می کوبند.
وی افزود: معاویه به مدت صد سال جهان اسلام را علیه اهل بیت به کار گرفت و در همه جا حضرت علی(ع) را لعنت می‌کرد، اما مشاهده می‌کنیم امروز امام علی (ع) و اهل بیت برای مردم به عنوان مرکز عشق مطرح می‌شوند و شیعیان و اهل سنت همگی اهل بیت را دوست داشته و به آن ها عشق می‌ورزند.

یونسی ادامه داد: امروز در جهان اسلام گاه ناصبی‌ها، خوارج و حتی داعشی‌ها نیز به علاقه به اهل بیت تظاهر می‌کنند. البته نباید فراموش کرد که اگر قدرت به دست این گروه ها بیفتد تمامی آثار اهل بیت را از بین می‌برند و در چنین شرایطی تنها چیزی که مقابل این گروه ها ایستاده، فتوای آیت الله سیستانی و همچنین ایران قدرتمند است.

حجت الاسلام و المسلمین یونسی ادامه داد: در شرایط فعلی مشاهده می‌کنیم داعش می‌خواهد به خلافت بنی امیه که اساس آن جنایت، خشونت و انسان کشی بود، بازگردد و تمامی علمای اهل سنت با این گروه مخالف هستند و تا این لحظه حتی یک عالم اهل سنت نیز این گروه را تأیید نکرده است. داعشی‌ها خود را بی‌نیاز از علم می‌دانند و فردی که در حد فوق لیسانس سواد دارد، خود را به عنوان خلیفه جهان اسلام معرفی می‌کند.

مشاور ویژه رئیس جمهور در امور اقلیت‌ها و مذاهب اظهار داشت: پیشوایی ذر منطق اسلام، مبتنی بر انتخاب آگاهانه مردمی است و مردم هر فردی را که صالح‌تر مشاهده کنند، انتخاب می‌کنند. الگوی امامت یک الگوی انسانی ـ الهی است و ویژگی اخلاقی پیامبر که مردم را جذب کرده و باعث پیش رفتن اسلام شده نیز چنین خصوصیتی بوده وگرنه اسلام هیچ گاه با زور و خشونت پیش نرفته است.

یونسی با اشاره به رفتار حضرت علی (ع) در زمانی که ایشان را برای حکومت دعوت کردند، اظهار داشت: بسیار شنیده‌ایم هنگامی که امام علی (ع) را برای خلافت دعوت کردند، ایشان بر این نکته تاکید کرد که دنبال افراد دیگر بروید، من خواهان امامت، خلافت و مقامات نیستم. از این سخن حضرت علی(ع) به خوبی بر می‌آید که اگر پیشوای شیعیان دنبال خلافت بود، 25 سال سکوت نمی‌کرد. ایشان طی این سال‌ها سکوت اختیار کرد تا نهاد نوگرای اسلام که احتیاج به تقویت داشت، به درستی رشد کند.

وی اظهار داشت: امروز معتقدیم مکتب امام حسین (ع) و عاشورای حسینی تنها راه نجات بشریت و شیعه و سنی است. امام حسین (ع) مظهر وحدت جهان اسلام به شمار می‌روند و باید افتخار کنیم که پیرو امامی هستیم که تمامی دنیا او را قبول دارند و نباید فراموش کنیم همه تلاش امام حسین، احیای امامت بود. امام حسین (ع) مدلی را برای پیشوایی جهان اسلام طراحی کرد که تمامی مذاهب چهارگانه از او تقلید کردند. مدلی که امام حسین (ع) احیاگر آن بودند، مدل امامتی است که تا قیامت برقرار است.

یونسی تصریح کرد: باید توجه داشته باشیم امام علی (ع) حق انتقاد و نظارت را برای مردم قائل بودند در حالی که معاویه اینگونه نبود و چنین حقی را از مردم سلب کرد و بدین ترتیب وضعیت به گونه ای شد که در این مبارزه ناجوانمردانه که حضرت سعی می‌کردند ذره‌ای از اخلاق و حق از خلافت جدا نشود، معاویه تلاش می‌کرد تا جایی که امکان دارد، از تهمت و مواردی از این قبیل به عنوان سیاست استفاده کند.

وی با بیان این که برای انجام امر به معروف و نهی از منکر شرایطی وجود دارد که بر این اساس عامه مردم موظف هستند بر دولت نظارت کنند و دولت نیز وظیفه دارد بر مردم نظارت داشته باشد و این موضوع به معنای آن است که تمامی افراد یکدیگر را برای انجام فعالیت‌های خوب دعوت کنند و هرگز نباید از امر به معروف و نهی از منکر به عنوان اعتراض، تعقیب و دشمنی تعبیر شود.

وی با بیان این که مهمترین چیزی که باید به واسطه امر به معروف در جامعه اصلاح شود موضوعات اخلاقی است، گفت: اصلاح رفتارهای چون دشمنی ها، دروغ ها و سخنان انحرافی از مهمترین اولویت های اجرایی امر به معروف در جامعه است.

حجت الاسلام و المسلمین یونسی ادامه داد: امام علی (ع) از همان روز نخست که شروع به خلافت کرد، به مردم اعلام کرد وظیفه دارید انتقاد کنید و بر فعالیت‌های حکومت نظارت داشته باشید و اگر اشکالی وجود داشت، به من اعلام کنید. من هم بر کارهای شما نظارت می‌کنم.

وی افزود: در یک مجتمع پیشرفته اسلامی همه باید خیر همدیگر را بخواهند زیرا این موضوع ایده آل جامعه اسلامی است و بر این اساس افراد باید همه همدیگر را به کار خیر دعوت کنند و از کار شر باز دارند.

بزرگان برای پیامبر اسلام سه مقام، شأن و جایگاه بیان می‌کنند. نخستین جایگاه شامل رسالت و پیامبری می‌شود به معنای آن که نخستین مقامی که حضرت محمد (ص) از آن برخوردار است، مقام رسالت و پیامبری است. در راستای این مقام پیامبر اکرم با همه پیامبران شریک و هم شأن است.

وی توضیح داد: مقام رسالت و پیامبری به این معنا است که پیامبر اکرم (ص) واسطه انتقال پیام و سخن خدا برای بشر است. این جایگاه مقام مهمی است که واسطه انتقال پیام وحی و قرآن کریم است. آیات فراوانی در قرآن به این نکته اشاره دارد که ای پیامبر اعلام کن که تو تنها انتقال‌دهنده پیام هستی و وظیفه داری پیام‌های نجات‌بخش و انذار دهنده را منتقل کنی.

حجت الاسلام و المسلمین یونسی تصریح کرد: برخی از افرادی که مایلند سایر مقامات پیامبر را نادیده بگیرند، به استناد چنین آیاتی اعلام کرده‌اند که مقام پیامبر تنها همین است و هیچ مسئولیت دیگری ندارد. بنده تصور می‌کنم این مقام پایین‌ترین جایگاهی است که تمامی افراد، پیامبر را با این مقام می‌شناسند در حالی که سایر مقام‌های پیامبر از این مقام مهم‌تر است.

دستیار ویژه رئیس جمهور در امور اقلیت‌ها و مذاهب اظهار داشت: دومین مقامی که پیامبر اکرم (ص) از آن برخوردار است، مقام پیشوایی، رهبری و امامت است. این مقامی که به طور معمول مردم کمتر به آن توجه می‌کنند، از سایر مقام‌ها مهم‌تر است و بیشتر پیامبران فاقد این مقام هستند. البته تعداد اندکی از پیامبران از این مقام برخوردار هستند.

وی با اشاره به این مسئله که این ویژگی علاوه بر اشاره به وظیفه انتقال پیام توسط پیامبر اکرم، به وظیفه پیامبر برای تربیت بشر اشاره می‌کند، تصریح کرد: سخت ترین وظیفه‌ای که پیامبر بر عهده داشت، کار تربیت انسان است زیرا انسان پیچیده‌ترین موجود آفرینش است و هیچ مخلوقی در زمین به پیچیدگی انسان وجود ندارد. انسان موجودی خدایی و شیطانی است به این معنا که از یک سو به خدا و از سوی دیگر به شیطان گرایش دارد. همچنین انسان دارای ابعاد مختلف مادی، معنوی و روحی است و کشف چنین موجودی و پرورش آن کار انسان‌هایی همچون پیامبران اولوالعزم و شخص پیامبر اکرم (ص) است.

حجت الاسلام و المسلمین یونسی ادامه داد: پیامبر از روز نخست اقدام به تربیت انسان‌هایی کرد که هر کدام در جای خود معجزه‌ای از معجزات الهی به شمار می‌روند. اگر از من درباره بزرگ ترین معجزه پیامبر سؤال شود، پاسخ می‌دهم تربیت انسانی مانند امام علی (ع) بزرگ ترین معجزه ایشان است.

حجت الاسلام یونسی اظهار داشت: پیامبر اکرم (ص) انسان‌هایی متعالی همچون امام علی (ع)، امام حسین (ع) و سلمان‌ها را در دوره‌ای تربیت کرد که در تاریخ سابقه دانش، علم و دانشگاه وجود نداشت و جاهلیت مطلق برقرار بود و در میان انسان های جاهل و وحشی، انسان هایی مانند علی بن ابیطالب تربیت کردن بزرگ ترین معجزه پیامبر است.

وی افزود: خداوند امتیاز تربیت کردن انسان‌ها را به پیامبر اکرم(ص) براساس دعای حضرت ابراهیم (ع)، بخشید. زمانی که خداوند امتحان‌های سختی از حضرت ابراهیم به عنوان شیخ الانبیاء و بنیانگذار توحید گرفت و حضرت از این امتحان‌ها پیروز بیرون آمد، از خداوند خواست رهبری و پیشوایی بشریت را بر عهده ذریه ابراهیم قرار دهد و خداوند این درخواست را پذیرفت.

وی تصریح کرد: مهم‌ترین عامل برای پیشوایی بشریت این است که رهبر از هرگونه ستم به دور و متجلی به اخلاق و صفات الهی باشد و صفات خدایی را در خود جلوه گر کند و بر این اساس متوجه می‌شویم هرکسی نمی‌تواند جا پای پیامبران بگذارد. پیامبر در مدت کوتاهی هم پیام خدا را به بهترین شکل به بشریت عرضه کرد و هم عالی‌ترین انسان‌ها را تربیت و به بشریت عرضه کرد.

دستیار ویژه رئیس جمهور در امور اقلیت‌ها و مذاهب اظهار داشت: سومین صفتی که پیامبر اکرم از آن برخوردار بودند؛ حکومت و خلافت بود که جنبه سیاسی و اجرایی داشت. پیامبر اکرم از این صفت برخوردار بودند به این معنا که در حالی که در مدینه پیامبری می کرد، علاوه بر اینکه سخن خداوند را دریافت و به بشر منتقل می کرد و رهبری و امامت و پیشوایی بشر را بر عهده داشت، حکومت هم می‎‌کرد. ویژگی‌ای که اغلب روشنفکران غرب زده آن را نادیده می‌گیرند.

یونسی ادامه داد: مدینه فاضله‌ای که فلاسفه بشریت همه جا و در همه حال آن را آرزو می‌کردند، در مدینه و توسط پیامبر اجرایی شد. پیامبر در مدینه دولت تشکیل داد اما این دولت بسیار کوچک بود و در حدی قرار داشت که جامعه نظم داشته باشد، عدالت برقرار شود و از حقوق مردم دفاع شود اما باید توجه داشته باشیم که این بخش سیاسی هرگز سایر وظایف پیامبر را تحت تأثیر قرار نداد.

وی تصریح کرد: پیامبر اکرم (ص) به قدری ساده زندگی می‌کرد که باعث شد برخی افراد در برخورداری ایشان از دولت و حکومت تردید کنند اما با مشاهده اجرایی شدن حق و عدالت به حقیقت دولت ایشان پی می‌بردند.

وی با طرح این پرسش که با فوت پیامبر اکرم (ص) تکلیف این سه مقام چه شد، افزود: با فوت پیامبر اکرم، مقام پیامبری که واسطه‌ای برای انتقال پیام وحی بود، برای همیشه قطع شد، بنابراین پس از پیامبر هرگز کسی نمی‌تواند ادعا کند که سخن خدا را می‌شنود و از این رو متنی را با عنوان سخن خدا عرضه کند.

حجت الاسلام یونسی با اشاره به مقام دوم و سومی که حضرت محمد (ص) از آن برخوردار بودند، گفت: این دو مقام قابل انتقال است. مقام اصلی که عمدتا هدف اسلام است، مقام امامت است به این معنا که مقام اجرایی به عنوان وسیله مطرح می‌شود نه به عنوان هدف. یعنی دولت، خلافت و ریاست همگی به عنوان وسیله و ابزار برای هدفی بزرگ‌تر در نظر گرفته می‌شود که متاسفانه در بسیاری از موارد، همه موضوعات قربانی وسیله می‌شود.

وزیر اطلاعات دولت اصلاحات ادامه داد: سیاست طلبی و پست طلبی به نوبه خود خطری بزرگ برای اخلاق محسوب می شود و چنانچه پست، مقام، جاه، جلال و ریاست به عنوان هدف قرار گرفت، به معنای پذیرش فلسفه ماکیاولیسم است که براساس آن برای رسیدن به مقام هیچ محدودیتی وجود ندارد. در این فلسفه که اتفاقا منطق حاکم بر حکومت بنی‌امیه بود، هدف وسیله را توجیه می‌کند.

وی ادامه داد: سیاست معاویه، سیاست جنایت کارانه و غیراخلاقی بود. در مدت زمان 20 سالی که معاویه حکومت کرد، توانست اسلام را تغییر دهد و خلافت، ریاست و پست های اجرایی را بدنام کند به نحوی که دیگر قابل استفاده نباشد و بدین ترتیب ائمه برای همیشه از کارهای اجرایی دست برداشتند.

وی با اشاره به اشتباه جلوه‌دادن امر به معروف و نهی از منکر در دوران خلافت معاویه، اظهار داشت: معاویه در دوران خلافت خود کاری کرد که منکر را به عنوان معروف و معروف را به عنوان منکر نمایش داد.

یونسی در پایان سلب حق نظارت مردم بر حکومت و تعطیلی امربه معروف و نهی از منکر حکومت توسط مردمان را در معاویه را موجب رواج تهمت و بی اخلاقی سیاسی در زمامداری معاویه و جایگزین شدن بی اخلاقی و ماکیاولیسم به جای سیاست اخلاقی از سوی او دانست.

انتهای پیام
این مطلب برایم مفید است
0 نفر این پست را پسندیده اند

موضوعات داغ

نظرات و دیدگاه ها

مسئولیت نوشته ها بر عهده نویسندگان آنهاست و انتشار آن به معنی تایید این نظرات نیست.