«محمدتقی فاضل میبدی» استاد حوزه و دانشگاه ضمن تاکید بر اینکه بین شیعه و سنی هیچ اختلاف مبنایی و عمیق وجود ندارد، از سخنان دیروز رییس جمهوری در زاهدان مبنی بر اینکه در کشور شهروند درجه 2 وجود ندارد، دفاع کرد.

سفر روز گذشته ی «حسن روحانی» رییس جمهوری به استان سیستان و بلوچستان-استانی که ویژگی اصلی اش حضور پیروان دو مذهب شیعه و سنی در کنار یکدیگر است-بار دیگر مساله‌ی ضرورت همزیستی مسالمت آمیز و وحدت میان شیعه و سنی را پیش کشید. روحانی دیروز در جمع مردم زاهدان تصریح کرد: در این کشور شهروند درجه دو نداریم و طبق قانون اساسی تفاوتی بین پیروان مذاهب، اقوام و جنسیت قائل نیستیم.

به گزارش جماران به نقل از ایرنا،‌در این راستا گروه پژوهش های خبری با محمد تقی فاضل میبدی عضو مجمع محققین و مدرسین حوزه علمیه قم، پژوهشگر مسایل دینی و استاد حوزه و دانشگاه گفت و گو کرد و نظر وی را در ارتباط با ضرورت وحدت بین شیعه و سنی و لوازم اصلی آن جویا شد.

از نظر بسیاری، فاضل میبدی روحانی نواندیشی است که در تلاش است تا چهره یی روشن تر و نوگرایانه از اسلام ارایه کند.

محمد تقی فاضل میبدی در 6 مرداد 1332 در شهر میبد استان یزد زاده شد. در سال 1350 به حوزه ی علمیه ی قم وارد شد. در دوران تحصیل در حوزه ی علمیه ی قم استادان سطح او آیات «باکوبی»، «میرزا یدالله دوزدوزانی»، «سید حسین موسوی تبریزی» و «یوسف صانعی» بودند. استادان فلسفه ی او آیات «یحیی انصاری شیرازی» و «عبدالله جوادی آملی» بودند و درس خارج اصول را برای 6 سال نزد آیت الله «ناصر مکارم شیرازی» خواند و خارج فقه را نیز برای 6 سال نزد مرحوم آیت الله «حسینعلی منتظری» خواند.

از فاضل میبدی تا کنون 3 جلد کتاب و 17 مقاله منتشر شده است. «دین چیست؟»، «حدیث آزادی» و «تساهل و تسامح» عنوان کتاب های وی است. «حدیث عقلانیت» و «یادنامه خاتمی» نیز از جمله مقاله های فاضل میبدی است. حوزه ی مطالعاتی وی بیشتر در مباحث فقه و اصول، فلسفه، ادیان و مذاهب، اخلاق و عرفان است.

فاضل میبدی در گفت و گو با ایرنا به صراحت گفت که اختلاف شیعه و سنی را قبول ندارد. وی در توضیح این ادعا گفت: بین شیعه و سنی اصلی داریم با عنوان «تعایش» (همزیستی) که اصلی انسانی است؛ یعنی همه ی آدم ها باید در کنار هم زندگی کنند و این اصل باید در همه جا اجرا شود.

عضو مجمع مدرسین و محققین حوزه ی علمیه ی قم افزود: به تعداد آدم هایی که خدا آفریده به همان تعداد سلیقه آفریده است و نباید در این اختلاف سلیقه، اختلاف ایدئولوژیک خلق بشود. من معتقدم همانگونه که آیت الله سیستانی در نامه یی که در سال 2007 میلادی نوشتند، بین شیعه و سنی هیچ اختلاف مبنایی وجود ندارد.

به نظر فاضل میبدی دو قشر هستند که به اختلاف ها بین شیعه و سنی دامن می زنند: یک عده آدم های جاهل مذهبی و یک عده هم که منافع سیاسی را دنبال می کنند.

نویسنده ی کتاب «تساهل و تسامح» بر اهمیت فرهنگ تساهل و رواداری اشاره کرد و گفت: تساهل و تسامح فقط بین شیعه و سنی نیست؛ بلکه بین تمام ادیان است. در کشور هر کس که تابع مذهبی باشد حقوقش محترم است و حق شهروندی دارد. حقوق شهروندی برای همه حق قایل شده و همه در برابر قانون مساوی اند. همانگونه که زن و شوهر با هم اختلاف دارند که در زندگی مشترک طبیعی است ما نیز اختلاف هایی داریم که نباید به آن دامن بزنیم.

فاضل میبدی از سخنان رییس جمهوری در جمع مردم زاهدان مبنی بر اینکه «ما شهروند درجه 2 نداریم» دفاع کرد و گفت: چند وقت پیش مطلبی نوشته بودم که در این کشور به هیچ وجه بحثی با عنوان اختلاف شیعه و سنی نداریم؛ زیرا هیچ اختلاف حقوقی بین شیعه و سنی نیست و اصل همزیستی این را می گوید که با هر عقیده و اختلافی می بایست در کنار هم زندگی کرد. پیامبر گفت من بت پرستی را قبول ندارم اما سر کسی نزد که چرا بت پرستی! در اسلام چنین چیزی نداشته ایم که اگر کسی اسلام را قبول نکرد با او برخورد جزایی شود.

استاد حوزه و دانشگاه در پاسخ به پرسشی درباره ی افزایش تنش های فرقه یی در خاورمیانه گفت: نظر من این است که یک عده آدم های قدرت طلب با استفاده از جهالت اکثریت در راستای منافع اقلیت در این منطقه دنبال فرقه گرایی و اختلافات مذهبی هستند.

فاضل میبدی درباره ی لوازم همزیستی مسالمت آمیز بین شیعه و سنی 3 پیشنهاد ارایه کرد: دولت سعی کند در استان های سنی نشین از برادران اهل سنت در پست ها و مقام ها بیشتر بهره بگیرد. وظیفه ی رسانه ها و صداو سیما است که با توجه به این که برخی از روضه ها و مداحی ها به ویژه در ایام فاطمیه تفرقه انگیز است، نباید زیاد پرورده شود. سمینارهای غیر دولتی و تقویت سمینارهای مردم نهاد هم شکل بگیرد.

نویسنده ی کتاب «حدیث آزادی» بر ضرورت آزادی در بیان عقاید تاکید کرد و گفت: آزادی دو گونه است؛ آزادی در اندیشه و آزادی اظهار عقیده. حقانیت و آزادی منافاتی به هم ندارند. تا عقیده ها اظهار نشود حقانیت ها هم روشن نمی شود. حق موقعی روشن می شود که آزادی باشد.

وی در مورد برخی رخدادها در تاریخ اسلام که می تواند مبنای اختلاف و در برخی موارد تنش بین پیروان مذاهب اسلامی باشد، خاطر نشان کرد: اگر اتفاقی در مقطعی تاریخی افتاده است، باید آنجایی که ما را به سمت اختلاف می برد پر رنگ نکنیم.

فاضل میبدی در پایان گفت و گو با ایرنا تصریح کرد: شیعه و سنی اختلافی با هم ندارند؛ همان گونه که در سوره ممتحنه آیه 9آمده است «انما ینهیکم الله عن الذین قاتلوکم فی الدین و اخرجوکم من دیارکم وظاهروا علی اخراجکم ان تولوهم و من یتولهم فاولئک هم الظالمون»به این معنا که «خداوند فقط شما را از دوستی کسانی نهی کرده که با شما بر سر دین نزاع کرده و شما را از شهرتان بیرون نمودند و در این امر یکدیگر را پشتیبانی کردند، و هر کس آنها را دوست بدارد،پس آنها ستمکارانند».

انتهای پیام
این مطلب برایم مفید است
0 نفر این پست را پسندیده اند

موضوعات داغ

نظرات و دیدگاه ها

مسئولیت نوشته ها بر عهده نویسندگان آنهاست و انتشار آن به معنی تایید این نظرات نیست.