پایگاه اطلاع رسانی و خبری جماران -تهران

در دیدار آیت الله جوادی آملی با دست اندکاران همایش «تحریرالوسیله، شروح و تعلیقات» بیان شد:

تحریرالوسیله کتابی بود که به نظام خدمت کرد

اعضای دبیرخانه همایش «تحریرالوسیله، شروح و تعلیقات» که پنجم بهمن ماه در قم برگزار خواهد شد با آیت‌الله العظمی جوادی آملی دیدار کردند.

به گزارش پایگاه اطلاع رسانی و خبری جماران، حضرت آیت‌الله جوادی آملی در این دیدار با اشاره به کاستی­‌های عروة الوثقی اظهار داشت: «عروه» در فضایی که دین منهای سیاست و وارد حکومت نشده بود، نیاز مراجع نجف، قم و علمای بلاد را تأمین می‌کرد اما اگر دین بخواهد حکومتی داشته باشد، عروه کافی نیست چرا که مسائل تجارت، معاملات، قصاص، حدود، دیات، جهاد و امر به معروف و نهی از منکر که مسائل ضروری یک نظام و حکومت است را ندارد مخصوصاً ولایت فقیه که گویا مرحوم سیّد اصرار داشت متعرّض آن نشود، نه در تعلیقاتشان از ولایت فقیه خبری هست، نه در جای دیگر. ایشان افزود: بالأخره نظام، قصاص، حدود، دیات و تعزیرات می‌خواهد اما این خلأ قطعی عروه بود که نمی‌توانست و نمی‌تواند وارد نظام بشود. این مرجع تقلید با توجه به خلاء موجود در «وسیله» اضافه کرد: مرحوم آقا سیّدابوالحسن (رضوان الله علیه) احساس کرد که در عروه خلأیی هست لذا برای جبران آن، بخش‌های عبادات را در وسیله کم ذکر کرده و بخش‌های معاملات را تا حدودی بازتر کرد یعنی خیلی از چیزهایی که مرحوم سیّد در عروه نیاورده، ایشان ذکر کردند. مجموعه عروه مرحوم آقا سیّدمحمدکاظم و وسیله مرحوم آقا سیدابوالحسن، شبیه ایضاح فخرالمحقّقین و جامع‌المقاصد است که بتواند قواعد علامه را شرح کند اما امام(رضوان الله علیه) هم خلأ عروه را تأمین کرده، هم خلأ وسیله را و هم مسائل مستحدثه را بر آنها اضافه کرد تا به صورت تحریرالوسیله در آورد.

آیت الله العظمی جوادی آملی با اشاره به نقش تحریر الوسیله در پر کردن خلاء قانون گذاری در نظام جمهوری اسلامی بیان داشت: وقتی انقلاب به ثمر رسید، نظام یک کتاب زنده‌ای در دست داشت، یعنی ما در تهیه لوایح قضایی فقه سه عصر از شیعه را می­دیدیم، عصر اول فقه مرحوم شیخ طوسی، عصر میانی فقه محقق و علامه و عصر متأخر فقه صاحب جواهر را می‌دیدیم و فقه اهل سنّت را هم می‌دیدیم که به ما دید بدهد نه خط، چون فقه آنها به حکومت آمده، فقه ما به حکومت نیامده، فقهی که به حکومت بیاید خیلی بازتر است برای اینکه سؤال و نیاز را طرح می‌کند حالا جوابش را طور دیگر داده ما هم طور دیگر می‌دهیم؛ اما باید آنها را با یک حجّت بالفعلی تطبیق می کردیم، مردم نه مقلّد ما هستند نه کسی از جواهر تقلید می‌کرد لذا یک حجّت بالفعل می‌خواستیم، اگر نبود تحریر امام، ما حجّت بالفعل نداشتیم، هم دستگاه قضا لنگ بود هم شورای نگهبان.

شاگرد امام افزود: خدا امام را با انبیا محشور کند، حالا چه کسی به ذهن او انداخت که شما یک دوره فقه روز بنویس نمی دانم اما وقتی حکومت اسلامی شد هیچ لنگی احساس نمی‌شد، یعنی هم نیاز دستگاه قضایی را حل می‌کرد، هم مشکل شورای نگهبان را حل می‌کرد، هم آموزش قضایی را سامان می داد. بنابراین تحریرالوسیله کتابی بود که به نظام خدمت کرد و امروز هم خدمت می‌کند و امام با دست پر وارد صحنه شد با یک دست سیاست، با یک دست دیانت،

این مرجع تقلید در پایان سخنان خود در توصیه به دست اندرکاران همایش بیان داشت: شما کوشش کنید با پرهیز از همه حواشی و جوانب، این دو عنصر اصیل (دیانت وسیاست) را حفظ بکنید که حقّ امام محفوظ بماند، همه علماء مورد عنایت ذات اقدس الهی هستند مورد دعای ولی عصرند اما در هر هزار سال یک الف قدی بیاید، بنابراین هیچ جای سؤال نداشت که حالا چه کار بکنیم، امام وقتی وارد صحنه شد با دست پر آمد ما در دستگاه قضا هیچ مشکلی نداشتیم آقایان شورای نگهبان هم در دستگاه تنظیم فقهی هیچ مشکلی نداشتند، الیوم هم مشکلی ندارند اگر مطلب جدیدی هم پیش بیاید آن خطوط کلی‌اش در تحریر الوسیله یا در آن مسائل مستحدثه هست. حشر شما ـ ان‌شاءالله ـ با اولیای الهی باشد، حشر ایشان با انبیای الهی باشد کار شما بسیار پربرکت است.


انتهای پیام
این مطلب برایم مفید است
0 نفر این پست را پسندیده اند
نظرات و دیدگاه ها

مسئولیت نوشته ها بر عهده نویسندگان آنهاست و انتشار آن به معنی تایید این نظرات نیست.