جلسه استیضاح وزیر راه و شهرسازی دقایقی پیش در مجلس شورای اسلامی آغاز شد.
به گزارش خبرنگارپایگاه اطلاع رسانی و خبری جماران، طرح استیضاح عباس آخوندی وزیر راه و شهرسازی با 12 رای به هیات رییسه مجلس داده شد تا امروز آخوندی برای پاسخ به سئوالات و شرکت در جلسه استیضاح در مجلس شورای اسلامی حاضر شد.
جلسه علنی مجلس شورای اسلامی برای استیضاح وزیر راهوشهرسازی صبح روز سهشنبه با خوشآمدگویی محمد دهقان به وزیر و همراهانش؛ مجید انصاری معاون پارلمانی رئیس جمهور و سیدحسین هاشمی استاندار تهران برگزار شد.
اسحاق جهانگیری معاون اول رییسجمهور، علی اکبر صالحی رییس سازمان انرژی اتمی ، علی جنتی وزیر ارشاد، فانی وزیر آموزش و پرورش، گودرزی وزیر ورزش و جوانان، حجتی وزیر جهاد کشاورزی، زنگنه وزیر نفت و صادق نیز در جلسه علنی امروز حضور دارند.
جلسه استیضاح عباس آخوندی در حالی آغاز شد که فراکسیون رهروان ولایت در جلسه صبح امروزش مخالفت اعضای این فراکسیون با استیضاح را اعلام کرد.
وزیر راه و شهرسازی در جلسه امروز صبح فراکسیون رهروان ولایت در خصوص دو موضوع اساسی به سوالات نمایندگان پاسخ داد؛ اول، در خصوص خط آهن بجنورد در استان خراسان شمالی و دوم، در خصوص وظایف سازمان نظام مهندسی و شهرداری، همچنین توضیحاتی در خصوص مسکن مهر توضیحاتی داشت.
پاسخهای وزیر در خصوص خط آهن استان خراسان شمالی به ویژه شهرستان بجنورد توضیحات فنی و تخصصی بود. همچنین وی در خصوص وظایف سازمان نظام مهندسی و شهرداری که هر دو جزو ناظران ساخت و ساز در شهرها به شمار میروند توضیحاتی ارائه داد و افزود که شهرداری نمیتواند هم ناظر بر ساخت و ساز و هم مجری فرآیند ساخت مسکن باشد.
جمعی از صاحبان زمینهای شمال شرق تهران و معلمان حقالتدریسی همزمان با استیضاح وزیر راه و شهرسازی مقابل مجلس شورای اسلامی تجمع کردند.
به گزارش ایسنا، تعدادی از صاحبان زمینهای شمال شهر تهران مدعی بودند که وزارت راه و شهرسازی مجوز ساخت و ساز به آنان نداده است به همین دلیل خواهان برداشته شدن رأی اعتماد نمایندگان از عباس آخوندی و همچنین صدور دستور ساخت و ساز زمینهایشان شدند.
پانزده نماینده متقاضی استیضاح عباس آخوندی وزیر راه و شهرسازی ضمن انتشار محورهای پنجگانه استیضاح یکی از مهمترین دلایلشان را عدم اعلام موضع شفاف عباس آخوندی نسبت به فتنه و سران آن اعلام کردند.
رحماندوست، کوچکزاده، حاجی، بیرانوند، ثروتی، نبویان، کریمی قدوسی، حسینیان، رسایی، سامری، موسوی لارگانی، اخوان، آلیا و طبیبزاده، اجرا نکردن تعهدات زمان اخذ رای اعتماد، مشکلات حوزه عمومی وزارت راه و شهرسازی، مشکلات حوزه زمین و مسکن شهری و روستایی، مشکلات حوزه حمل و نقل کشور و مشکلات حوزه مالی وزارت خانه را پنج محور استیضاح خود اعلام کردند.
استیضاح کنندگان بر این باورند که عدم عمل به تعهد وزیر مبنی بر تاسیس و فعالیت سازمان ایمنی جادهها، بدون اقدام و بدون پاسخ ماندن ایرادات عملکردی و برنامهای مندرج در گزارش ماده 49 کمیسیون عمران، عزل و نصبهای بدون دلیل و حذف نیروهای مومن، عدم اعلام موضع شفاف نسبت به موضوع فتنه و سران آن، عدم اجرای احکام قانون برنامه پنجم توسعه، عدم توجه به سیاستهای اقتصادی مقاومتی و عدم توجه به اجرای قوانین ایثارگران از عمده دلایلشان برای ارائه طرح استیضاح است.
به اعتقاد این 15 نماینده، خریدهای خارجی بالاخص در حوزههای ریلی و دریایی علیرغم وجود تولیدات مشابه داخلی، عقد قراردادهای مبهم و غیر شفاف با قیمتهای غیرواقعی، بروکراسی شدید، ناتوانی در شناسایی و جذب سرمایههای داخلی و خارجی و بکارگیری نقدیندگی جامعه در عمران کشور عدم موفقیت در جذب تسهیلات خارجی، و تبعیض در توزیع و تخصیص اعتبارات به طرحها و پروژههای نیمهتمام در استانها از عواملی است که باید رای اعتماد نمایندگان از عباس آخوندی برداشته شود.
جلسه استیضاح با نطق موافقان استیضاح آغاز شد.
استیضاح آخوندی سیاسی نیست
موسیالرضا ثروتی نماینده مردم بجنورد در مجلس شورای اسلامی با برشمردن دلایل استیضاح وزیر راه گفت که این استیضاح سیاسی نیست.
وی به عنوان یکی از متقاضیان استیضاح وزیر راه سخن میگفت، اظهار کرد: این استیضاح در راستای حل مشکلات مردم است.
این نماینده مجلس ضمن قدردانی از وزیر راه و سایر وزرای دولت برای حضور در جلسه استیضاح اظهار کرد: اولین سوالی که از ما می شود این است که چرا استیضاح؟ نمایندگان ابزارهایی از جمله مکاتبه، مذاکره، سوال و برگزاری جلسات متعدد در اختیار دارند که ما تقریباً تمام مراحل را دنبال کردیم. آقای لاریجانی دو جلسه و آقای ابوترابی هم دو جلسه برگزار کردند و آقای جلالی و دیگران هم تلاشهایی کردند که مشکلات مربوطه حل شود.
وی اضافه کرد: رکود فعلی صدای همه را بلند کرده و حتی آشپز هم از شوری آش مینالد. رکود مسکن مهر و پروژههای اینچنینی و مزخرف خواندن مسکن مهر در حالی که این طرح از طرحهای خوبی بوده که رهبری هم به آن تأکید کردهاند و یکی از نیازهای اولیه در قانون اساسی نیز مسکن عنوان شده از ایراداتی است که ما وارد میدانیم. مردم از وضعیت جادهها نیز کلافه هستند.
ثروتی عدم توسعه و گسترش حمل و نقل ریلی علیرغم وجود قانون، فقدان برنامهریزی و عدم تحقق برنامههای وزیر در زمان رأی اعتماد را از دیگر مشکلات وزارت راه و شهرسازی عنوان و خاطرنشان کرد: 1.5 میلیون نفر به خاطر رکود مسکن بیکار شدهاند و احکام برنامه پنجم، قانون جامع مسکن، قانون جامع حمل و نقل عمومی و... به بهانه نبود اعتبار و تحریم اجرا نمیشود و طرحهای توسعه راکد مانده است.
این عضو کمیسیون برنامه و بودجه مجلس ادامه داد: قرار بود سالانه 10 درصد از تلفات جادهای کاهش یابد که این کار انجام نشده و دریغ از برنامهریزی و مدیریت فعال. همچنین بر اساس مقایسه صورت گرفته در سال 91، 27 میلیون مسافر جابجا شده در حالی که در سال 93، 24 میلیون مسافر جابجا شده است و این به معنای افت 11 درصدی در این زمینه است. علاوه بر این در سال 91 سالانه 5700 کیلومتر راه روستایی آسفالت میشد که این رقم در سال 93 به 3000 کیلومتر رسیده است.
ثروتی با اشاره به توقف وامهای روستایی و مقاومسازی مسکن، اظهار کرد: ما معتقدیم اگر مشکلاتی وجود دارد باید در دولت حل شود.
وی با بیان اینکه وعدههای وزیر راه و شهرسازی در زمان رأی اعتماد عملی نشده، گفت: از 113 مورد ارائه شده در روز رأی اعتماد، 84 درصد آن نیازی به اعتبار نداشته اما کدام یک اجرایی شده است.
ثروتی عملکرد 10 ساله راهآهن را حاکی از کاهش شدید فعالیتها دانست و در پایان از جوسازیهای صورت گرفته در مورد سیاسی بودن استیضاح وزیر راه انتقاد کرد.
هیچ شائبه سیاسی در استیضاح وزیر راه نمیبینیم
مجتبی رحماندوست نماینده مردم تهران نیز در مجلس با تاکید بر این که هیچ شائبه سیاسی در کار خودم و همکارانم نمیبینم گفت: عمدهترین مشکل در عملکرد وزیر مربوط به ایثارگران است که تاکنون قوانینی را که در این خصوص وجود دارد اجرایی نکرده است.
وی در جلسه علنی امروز مجلس در موافقت با استیضاح وزیر راه و شهرسازی با بیان این که انتقاد بنده نسبت به عملکرد وزیر آن هم در حوزه مربوط به ایثارگران و تامین مسکن خانوادههای ایثارگر است گفت: طبق قانون برنامه، وزارت راه و شهرسازی مکلف است نسبت به تامین مسکن جانبازان بالای 25 تا 50 درصد که دو سال سابقه حضور در جنگ را داشتند اقدام کند، اما علی رغم پیگیریهایی که انجام شده این کار تحقق نیافته است.
وی افزود: از 158 هزار و 362 واجد شرایط اعلامی از سوی ایثارگران تنها زیر 4 درصد توانستند از این امتیاز برخوردار شوند.
نماینده مردم تهران در مجلس با تاکید بر اینکه متاسفانه در تامین مسکن و ارائه تسهیلات به ایثارگران حکم برنامه پنجم ابتر مانده است اظهار کرد: این مساله باید به صورت ریشهای حل شود و نیاز به پیگیری مستمر دارد لذا در راستای امر نظارت نمایندگان این موضوعات را ابتدا با تذکر شفاهی، سپس کتبی و نهایتا طرح سوال مطرح کردیم، اما چون تاکنون مشکل ایثارگران حل نشده است امروز استیضاح در دستور کار مجلس قرار دارد.
این نماینده مجلس با تاکید بر اینکه در استیضاح وزیر راه و شهرسازی هیچ شائبه سیاسی در کار خود و همکارانم نمیبینیم افزود: چرا هنوز فرزندان شهدا در شرکتهای تابعه این وزارتخانه رسمی نشدهاند؟ چرا شرکتهای مجموعه وزارت راه نسبت به اجرای بند «و» قانون برنامه پنجم در خصوص استخدام ایثارگران را عمل نمیکند؟
وی در بخش دیگری از سخنان خود با اشاره به تسهیلات هواپیمایی برای ایثارگران و خانوادههای آنان گفت: ماده 41 قانون خدمات رسانی به ایثارگران صراحت دارد به این که ایثارگران، جانبازان و خانوادههای آنان در صورت مسافرت از طریق هر یک از وسایل حمل و نقل کشور با ارائه کارت ایثارگری از پرداخت 50 درصد هزینه معاف هستند اما این اتفاق رخ نداده است.
رحماندوست در ادامه اظهار کرد: حتی در اماکن و ناوگانهای حمل و نقل شهری نیز تمهیدات لازم برای سهولت رفت و آمد ایثارگران و کسانی که از طریق ویلچر استفاده میکنند دیده نشده است. این در حالی است که در کشورهای دست چندم هم این مناسب سازی مسیرها صورت گرفته، اما در کشور ما متاسفانه مورد غفلت واقع شده است.
نماینده مردم تهران در مجلس اظهار کرد : اخیرا شرکت هواپیمایی ماهان برای ارائه خدمات ویژه که در دنیا مجانی انجام میشود گفته باید چهل هزار تومان برای ارائه این خدمات بپردازند.
وی در پایان با بیان این که بنده استیضاح را امضاء نکرده بودم، اما در این مدت چون دیدم هنوز بسیاری از مسائل حل نشده است آن را امضاء کردم گفت: فکر میکنم وزیری که مساله به این کوچکی را نتواند حل کند وزیر مناسبی نیست.
رحماندوست ضمن ارائه توضیحاتی درخصوص قولهای داده شده از طرف وزیر فیلمی را در جلسه علنی مجلس پخش کرد که در آن آخوندی گفت همه موارد را درباره وضعیت ایثارگران پیگیری میکند.
اهداف استیضاح سیاسی و جناحی نیست
همچنین حجتالاسلام موسوی لارگانی یک عضو فراکسیون اصولگرایان رهروان ولایت تاکید کرد: قسم میخورم استیضاح وزیر راه و شهرسازی سیاسی و جناحی نیست.
وی به عنوان یکی از متقاضیان استیضاح راه و شهرسازی با بیان این که هدف از این استیضاح احقاق حقوق ملت مظلومی است که نمایندگان باید صدای رسای آنها باشد گفت: امروز من و شما نمایندگان به واسطه قسمی که خوردهایم برای رایی که میدهیم باید پاسخگو باشیم. بنده خود عضو فراکسیون رهروان هستم و این را میگویم که این استیضاح ربطی به پایداری و فلان گروه ندارد استیضاح را سیاسی نکنید.
نماینده مردم فلاورجان با بیان این که بی عدالتی در توزیع اعتبارات بین استانها و روند چانه زنی برای تخصیص این اعتبارات در دوران آقای آخوندی یکی از انتقادات نمایندگان به عملکرد ایشان است گفت: چرا باید میزان توزیع اعتبارات بین استانها بر حسب عملکرد آن نماینده تغییر پیدا کند؟ آیا عدالت است که به شهرستانی 20 میلیارد اعتبار داده شود و شهرستان دیگری نتواند 100 میلیون تومان اعتبار بگیرد؟ چرا روستاییانی که به روحانی و احمدینژاد رای دادند باید تاوان تبعیض و بیعدالتی و سیاست کاری شما را بدهند؟
موسوی لارگانی با اشاره به برنامههای آخوندی در زمان اخذ رای اعتماد مبنی بر شفاف سازی و دسترسی ایمن به اطلاعات گفت: در این شرایط شاهد انعقاد قرارداد با شرکت راه آهن با ترک تشریفات قانونی، و واگذاری قراردادهای متعدد با شرکت ابن سینا از وابستگان شما هستیم. چرا خون برخی برای شما رنگینتر است؟
وی با بیان اینکه رکود بیسابقهای در صنعت مسکن و ساختمان در دوران وزارت آخوندی رخ داده است گفت: برنامه ارائه شده از سوی آقای آخوندی در زمان اخذ رای اعتماد شفافیت و مقابله با فساد بود اما کارنامه شما در دو سال گذشته چیز دیگری را نشان میدهد. آیا با واگذاری قراردادهای متعدد با ترک تشریفات به شرکتها و افراد نورچشمی با مبارزه با فساد در تضاد نیست؟ از طرف دیگر قرار بود ساختار وزارتخانهی شما تغییر پیدا کند و گزارشی به مجلس ارائه شود که در طول دو سال گذشته هیچ اقدامی در این خصوص صورت نگرفته است.
موسوی لارگانی با بیان این که وزیر راه و شهرسازی علی رغم قول قبلی برنامهای برای حل مشکل پیمانکاران ارائه نکرده و آنها مرتب برای اخذ طلبشان به وزارتخانه مراجعه میکنند گفت: قرار است آقای وزیر چه زمانی به وعدههایش عمل کند؟ وزارتخانه را به پایگاه سیاسی برخی افراد تندرو برای رسیدن به منافع سیاسی و انتخاباتیشان تبدیل کردید. حال این که از نظر امام دنیاخواهی با آخرت طلبی در یک جا جمع نمیشود و آنهایی تا آخر خط با ما هستند که طعم فقر و محرومیت را چشیده باشند شاید علت تضاد عملکرد شما با اندیشههای امام این باشد که درد محرومیت را نکشیدهاید.
این نماینده اصولگرای مجلس با طرح این پرسش که آیا آقای وزیر در کوچه و خیابانهای خاکی روستایی قدم زده است گفت: در شرایطی که مجلس مصوب کرد که دو میلیون تن قیر رایگان برای بهبود وضعیت جاده و راههای روستایی اختصاص یابد تاکنون تغییری مشاهده نشده است. سوال ما این است که چرا به روستاها توجهی نمیکنید؟ مگر همین شهدای روستایی در دوران جنگ از دل روستاها بیرون نیامدند و از امام و آرمانهای انقلاب دفاع نکردند تا شما و فرزندانتان طعم آرامش را بچشید؟ پس چرا آنها را فراموش کردهاید؟
وی با طرح این پرسش که چرا روستاییان باید چند سال در نوبت وام 12 میلیونی تومانی ساخت مسکن قرار گیرند گفت: آیا با 12 میلیون تومان میشود سرویس بهداشتی خرید؟ در این شرایط شاهدیم که شما یک و نیم میلیارد تومان برای میهمانسرای پشت وزارتخانهتان به دستور یکی از بستگانتان خرج کردید و چندین بار در و پنجرهی این مهمانسرا را عوض کردید، اما هنوز در آن سکونت نداشتهاید. با این میزان پول چند باب مسکن میتوانستید برای روستائیان تامین کنید.
نماینده مردم فلاورجان با انتقاد از آخوندی برای افزایش ندادن تسهیلات روستایی گفت: عملکرد این وزارتخانه در اختصاص تسهیلات مسکن روستایی به گونهای بوده که این میزان از 400 هزار واحد در سال 92 به 20 هزار واحد کاهش یافته اند. روندی که باعث تخلیه روستاها و حاشیه نشین شدن شهرهای بزرگ شده است عملا این دولت 75 درصد از ساخت مسکن روستایی کاهش عملکرد داشته است.
وی با بیان این که وزیر راه و شهرسازی تنها به انتقاد از عملکرد طرحهای گذشتگان پرداخته است گفت: شما تنها صحبت از مسکن اجتماعی کردهاید اما برای انجام آن اقدامی انجام نداده و تنها طرحهای گذشتگان را فاقد کارشناسی میدانید و جایگزینی برای آن اعلام نکرده اید.
وی با بیان اینکه وضعیت راههای روستایی در اکثر استانها فاجعه بار است گفت: مردم در روستاهایی با 3000 جمعیت فاقد کوچه و خیابان مناسب هستند و انگار آنها باید تاوان اقدامات شما را در بی توجهی به حمل و نقل جادهای و تامین نیازهای روستایی بدهند به طوری که یکی از مسیرهای روستایی از اول سال تاکنون 11 کشته داشته است.
به گفتهی وی، وزیر راه و شهرسازی در حالی از رشد 200 درصدی آسفالت روستاها سخن میگوید که چنین چیزی را مردم و نمایندگان مشاهده نکردهاند بهتر است برای این ادعایتان حداقل نام این مناطق را به ما بگویید؛ چون در حال حاضر اکثر نمایندگان نسبت به وضعیت راههای روستایی اعتراض دارند.
رأی شکننده وزیر در رأی اعتماد توقع عمل به وعدهها را ایجاد کرد
حمید رسایی نماینده مردم تهران در مجلس شورای اسلامی نیز از عدم تحقق وعدههای وزیر راه و شهرسازی در زمان رأی اعتماد انتقاد کرد.
وی که به عنوان یکی از موافقان استیضاح وزیر راه و شهرسازی در جلسه علنی امروز (سهشنبه) مجلس سخن میگفت: اظهار کرد: امروز استیضاح در حالی برگزار میشود که پیش از این دو سوال از آقای آخوندی مطرح شده بود. ایشان بعد از دادن وعدههایی با اختلاف 8 رأی وزیر شدند و این رأی شکننده این توقع را ایجاد میکرد که به وعدههایشان توجه کنند.
وی افزود: اردیبهشت ماه سال 93 اولین سوال از وزیر راه مطرح شد و ایشان گفت که فرصتی برای اجرای تعهداتش نداشته و در نتیجه متقاضی سوال، سوالش را پس گرفت و به رأی نگذاشت. اما امروز همان فرد جزو متقاضیان استیضاح است.
این نماینده مجلس یادآور شد: یک سال بعد من سوالی را از آقای آخوندی در خصوص مسکن مهر مطرح کردم و ایشان همان پاسخهایی را به من دادکه به آقای حاجی داده بود و سوال به رأی گذاشته شد و آقای وزیر با وعدههایی که برای حل مشکل دادند با اختلاف یک رأی که بعداً معلوم شد درست نبوده از کارت زرد مجلس خلاصی پیدا کرد.
رسایی ادامه داد: آیا اگر استیضاح سیاسی بود ما اینقدر مماشات میکردیم و آیا استیضاح سیاسی اینقدر روند طولانی را طی میکند؟
آقای رسایی تخلف نکنید
علی لاریجانی رئیس مجلس شورای اسلامی ادعای مطرح شده توسط رسایی در صحن علنی مجلس را رد کرد.
لاریجانی پس از سخنان حمید رسایی که در موافقت با استیضاح وزیر راه و شهرسازی سخن میگفت، اظهار کرد: آقای رسایی نکتهای را گفتند که در مورد سوال گذشته از وزیر اختلاف یک رأی وجود داشته که بعد مشخص شد درست نبود و از کارت زرد مجلس رهایی یافت.
وی ادامه داد: این مسأله مربوط به هیأت رئیسه است و ما چنین چیزی را تأیید نمیکنیم.
در این بین رسایی میخواست به لاریجانی در این رابطه پاسخ دهد که رئیس مجلس ادامه داد: آقای رسایی تخلف نکنید، شما اتهامی را به هیأت رئیسه زدید و حالا هیأت رئیسه جواب شما را میدهد.
لاریجانی خاطرنشان کرد: شما حرفی زدید که معلوم شد خلاف بوده و ما چنین حرفی را تأیید نمیکنیم و در آن زمان سوال انجام شد و رأی نیاورد.
قرار نبود وزیر خود را مامور دست دادن با شیطان کند
همچنین مهدی کوچک زاده از موافقان استیضاح وزیر راه صحبتهایی در نطق خود مطرح کرد که در ادامه با اعتراض طیبنیا وزیر اقتصاد و تعدادی از نمایندگان مواجه شد.
این نماینده مجلس در ابتدای نطق خود با اشاره به این که نمایندگان دور وزیر راه جمع شدهاند گفت: اعضای کابینهای که رئیسش مجلس را به حساب نمیآورد، اعضایش هم وقت شنیدن این حرفها را ندارند.
وی ادامه داد: در دو سه هفتهی اخیر که پس از تلاشهای بسیار این استیضاح از قید قضاوتها و برداشتهای سلیقهای رها شد و در مسیر قانونی قرار گرفت شارلاتانیزم رسانهای خدمتگزار کانونهای قدرت و ثروت تلاش نمودند که آن را جناحی نشان دهند و ضربالمثل کافر همه را به کیش خود پندارد مصداق واقعی پیدا کرد.
کوچکزاده افزود: این استیضاح از نظر من که آن را امضاء کردهام صد در صد در خدمت منافع یک جماعت و در مقابله با منافع یک جماعت دیگر است. این استیضاح فریاد بیخانمانها و بیهودهنشینانی است که از دست ملاکان به ستوه آمدهاند و به امید سرپناهی همه دارایی خود را در مسکن مهر سرمایه گذاری کردند. البته بر اساس قراردادی که امضاء کنندگان آن جمهوری اسلامی است و نه آقای آخوندی و همان شارلاتانهای رسانهای حرف بیجای آن مبنی بر مزخرف بودن این طرح را تکرار میکنند.
این نماینده مجلس تاکید کرد: این استیضاح میخواهد منعکس کننده فریاد پابرهنگانی باشد که میگوید اگر برای آسفالت کردن فضای بین بلوکهای مسکن هشتگرد بودجه نیست چطور از ابتدای روستای کوشکه زرد تا دم ویلای آقای جهانگیری بودجه است؟
کوچکزاده ادامه داد: این استیضاح می خواهد بغض فروخورده کسانی را بازتاباند که میگویند اگر بودجه برای ارتقای حمل و نقل عمومی نیست چطور برای خرید ایرباس، برای سفر رئیس جمهور به نیویورک بودجه است؟
وی سپس خطاب به آخوندی گفت: شما از 20 سالگی معاون وزیر بودید و پس از سالها اشتغال کرسی وزارتخانه برای جبران خدماتتان با بودجه وزارت نفت به انگلستان اعزام شدید و پس از اخذ مدرک دکترا خدماتتان را با پذیرش ریاست ستاد فتنه جبران کردید.
کوچک زاده همچنین گفت: این استیضاح فریاد کامیونداران مظلومی است که بی هیچ حمایتی در مقابل زورگوییهای مدیریت گمرک بوشهر در بحث تخلیه بار به حال خود رها شدهاند چون وابسته به آقایان وزارت اقتصاد نیستند. البته این مساله ربطی به آقای آخوندی ندارد اما ایشان هم هیچ کاری برای این افراد نکردهاند.
این صحبتهای کوچک زاده با اعتراض طیبنیا وزیر اقتصاد که در جمع مجلس حاضر بود مواجه شد و برخی دیگر از نمایندگان نیز به کوچکزاده معترض شدند.
اما این نماینده اصولگرا نطق خود را ادامه داد و افزود: این اعتراض میخواهد حرف جوانان با عرضه و فرهیختهای را منعکس کند که میگوید برخی از کمبود بودجه را میتوان از فروش زمینها و واحدهای تجاری مسکن مهر تامین کرد. این استیضاح، استیضاج متعهدان به عهد علیه وزیری است که موقع رای اعتماد خودش و رئیسش هزار وعده و وعید بیجا به مردم دادند، اما دریغ از عمل به یکی از آنها.
وی افزود: رئیس جمهور قرار بود صد روزه مشکلات را حل کند اما امروز دو سال میگذرد. قرار بود به درد مردم برسد، نه این که وزیر خود را مامور دست دادن با شیطان کند.
هاشمی: آقای وزیر چرا چرخ هواپیماها باز نمیشود؟
سیدمهدی هاشمی نیز اظهار کرد: آقای وزیر راه پاسخگو باشید که چرا چرخ هواپیماها باز نمیشود و آمار سوانح هوایی در زمان مدیریت شما افزایش یافته و 220 درصد بالاتر از استاندارد جهانی است؟
این نماینده مردم تهران که به عنوان موافق استیضاح وزیر راه و شهرسازی در جلسه علنی امروز مجلس شورای اسلامی سخن میگفت: اظهار کرد: بر اساس آمار از سال 2009 تا 2011 روندی کاهشی سوانح هوایی داشتیم و از سال 2011، 18 برابر استاندارد بینالمللی سوانح هوایی داشتیم اما در سال 2015 طبق پیشبینیها 220 برابر عرف جهانی حوادث هوایی داشتیم که این نشان از بیبرنامگی وزارت راه در عرصه هوایی است. چرا در مورد سقوط هواپیمای آنتونف کسی بازخواست نشد و چرا تاکنون بارها و بارها چرخ هواپیماها باز نشده است؟
وی با انتقاد از حضور وزیر راه در مجامع غیرمرتبط با وظایف خود گفت: اینکه بیماریهای مزمن بانکی در کشور داریم مشکل درستی است و از رئیس جمهور و وزرای اقتصادی برای تدوین برنامه و تأکید بر نگرانیهای اقتصادی قدردانی و تشکر میکنیم اما چرا وزیر راه پیگیر مسائلی است که به وی مربوط نیست در حالی که برای کارهای مربوطه و پیگیریهای حیطه خود وقت نمیگذارد و حتی برای نمایندگان اقلیت نیز هیچ فرصتی قرار نمیدهد؟
رئیس کمیسیون عمران تصریح کرد: در بخش مسکن برنامه روشنی اعلام نشده و آمار اشتغال این حوزه به شدت کاهش یافته و مسکن با رکود مواجه است و فقط به ابلاغهایی در سازمان نظام مهندسی بسنده شده که معلوم نیست به چه دلیل و به چه شکل اینها ابلاغ شده است.
وی ادامه داد: آقای آخوندی شما در جلسه رأی اعتماد خود فرمودید که میخواهم از نیروهای جوان استفاده کنم در حالی که 24 نفر از مدیران و معاونان شما از بازنشستگان هستند و جوانان در پستهای کلیدی وزارتخانه شما جای ندارند و به نمایندگان نیز توجهی در دولت شما نمیشود. حتی در عزل و نصبها نیز نمایندگان باید از اخبار مطلع شوند و هیچگاه نگاهی به مجلس نبوده است. ولی باز میگویید استیضاح سیاسی است.
هاشمی تصریح کرد: ما بارها خواستیم که این استیضاح انجام نشود و از آغاز ریاست جمهوری آقای روحانی خواستار تشکیل جلساتی برای پیگیری موضوع مرتبط با حوزه عمران بودیم اما هیچ توجهی به این خواستها نشده است و هر بار نیز که مجلس گفت فلان آقا را در فلان پست قرار ندهید شما اصرار کردید و مشکلات امروز حوزه هوایی را ایجاد نمودید و 10 ماه وی را به عنوان سرپرست نگه داشتید. این همه رفتار و دلیل نشان دهنده غیرسیاسی بودن استیضاح است.
وی با انتقاد از بیتوجهی به بخشنامههای خرید هواپیما گفت: مگر قرار نبود هواپیمای بالای 15 سال خریداری نشود پس چرا این موضوع را لغو کردید و هیچ تعاملی هم با نمایندگان نداشتید؟
باهنر در مخالفت با استیضاح آخوندی:
شهادت میدهم آخوندی مدیری مدبراست/محاسن آخوندی هنوز سبز نشده بود که در جهادسازندگی کار می کرد
نایب رئیس مجلس شورای اسلامی در دفاع از عباس آخوندی تأکید کرد: ایشان یکی از وزرای پرکار کشور در حوزه راه و مسکن است.
محمدرضا باهنر در نشست علنی امروز (سهشنبه 14 مهرماه) مجلس شورای اسلامی، در مخالفت با استیضاح وزیر راه و شهرسازی دولت یازدهم با بیان اینکه مذاکرات استیضاح کنندگان و پاسخ های وزیر را مفید ارزیابی می کند گفت: جو مجلس را جو مساعدی می دانم بنده نه براساس ذهن خود بلکه براساس تحلیلی که از عملکرد مجلس و وزیر راه و شهرسازی دارم اخیرا در مصاحبه ای عنوان کردم که قطعا آخوندی بیش از مرحله اول رأی مجلس را خواهد داشت.
نماینده مردم تهران، ری، شمیرانات، اسلامشهر و پردیس در مجلس شورای اسلامی با اشاره به اینکه برخی نمایندگان به او گفته بودند ضرورتی ندارد تا در دفاع از وزیر صحبت کند ادامه داد: اما از آنجایی که تعهد داده بودم دردفاع از آخوندی صحبت کنم چند نکته را بیان خواهم کرد از جمله در خصوص پروژه مسکن مهر که پروژه بسیار عظیمی است باید از زوایای مختلف به آن نگاه کرد.
وی با بیان اینکه در پروژه مسکن مهر خانواده هایی صاحب مسکن شدند که نسل در نسل آنها مسکن نداشتند تأکید کرد:امیدواریم در آینده نیز نسلی صاحب خانه شود که از این رفاه محروم بوده چرا که یکی از مهمترین وظایف دولت تأمین رفاه مردم است.
باهنر با بیان اینکه باید ازدیدگاه اقتصادی به پروژه مسکن مهر نگاه کرد گفت: محاسبات دقیق نزدیک تر به پیش بینی ها و واقعیت است نباید فراموش کنیم که چنین پروژه ای برای کشور مشکلاتی به بار آورده است برای این ادعای خود حجت علمی دارم.
نایب رئیس مجلس شورای اسلامی ادامه داد: از کنار عملیاتی شدن پروژه های مسکن مهر 10 واحد درصد تورم به کشور وارد شد یعنی اگر 17 میلیون نفر در کشور خانه دار شدند 10 میلیون نفر فشار تورم اضافی را احساس کردند که اعتقاد داریم این فشار به همان خانواده مستضعف و دهک های پایین تر از دهک 5 وارد شد.
عضو کمیسیون اصل نود مجلس با اشاره به اجرایی شدن قانون هدفمندی یارانه ها توضیح داد: زمانی تصمیم گرفته شد به دنبال اجرای این قانون 45 هزار تومان هر ماه به مردم داده شود اما از آن طرف به دلیل تورم 60 هزار تومان از جیب مردم برداشت کردیم به این جهت توصیه می کنم دولت ها برنامه هایی تدوین کنند که نه تنها در دولت خود بتوانند آن را اجرا کنند که دولت های بعدی نیز از عهده اجرای آن برآیند.
وی تأکید کرد: در خصوص پروژه های مسکن مهر واقعیت این است که وزارت راه و شهرسازی موظف است که تا آخرین نفری که برای مسکن مهر ثبت نام کرده است مسکن ساخته و تحویل دهد اما باید طوری برنامه ریزی کند که هزینه های مسکن مهر در اقتصاد کشور به حداقل برسد.
باهنر با بیان اینکه زمانی آخوندی وزارت راه و شهرسازی را تحویل گرفت که 150 هزار میلیارد تومان پروژه نیمه تمام داشت توضیح داد:در محاسبات ریاضی دانان پرداخت این تعهدات باید در 10 وعده 15 هزار میلیاردی انجام شود اما از نگاه اقتصاددانان پرداخت 15 هزار میلیارد در واقع در مسیر اتمام پروژه ها نیست بلکه هزینه استهلاک و تعدیل است.
نایب رئیس مجلس شورای اسلامی با اشاره به یکی از عملکرد های مثبت وزارت راه و شهرسازی گفت:اخیرا این وزارتخانه طرحی را کلید زد تا مصرف گاز در کشور را کاهش دهد چرا که براساس کاهش جهانی قیمت نفت سالانه 40 میلیارد دلار هزینه نفت و گاز داشتیم.
وی توضیح داد: براساس مصوبه اخیر این وزارتخانه مقرر شد ناوگان حمل و نقل در صورتی گازوئیل دریافت کند که بارنامه داشته باشد این کار باعث شد مصرف 6 میلیون لیتر گازوئیل در کشور کاهش یابد.
باهنر با بیان اینکه در دولت اول تا دولت یازدهم در مجلس شورای اسلامی بوده است گفت:من همه دولت ها را دیده ام با صدها وزیر گفتگو کرده ام و بیش از 1200 همکار نماینده داشته ام براساس تجربه و سابقه خود بعد از مهندس کازرونی شهادت می دهم که آخوندی یکی از وزرای فهیم، مدیر، پرکار و استراتژیک کشور است.
عضو کمیسیون اصل نود مجلس یادآور شد: آخوندی قبل از آنکه محاسنش درآید در جهاد سازندگی شروع به کار کرد و در سن پایین معاون سیاسی وزیر کشور بود و بسیاری از ما او را می شناسیم که مدیر مدبر و با کیاستی است.
نایب رئیس مجلس شورای اسلامی با بیان اینکه 18 نفر از اعضای کمیسیون عمران موافق مطالب مطرح شده و محورهای استیضاح آخوندی نیستند گفت: این استیضاح از سر دلسوزی برای مردم مطرح شده است اما امیدواریم که مجلس دوباره از آخوندی درخواست کند که مسئولیت سکان داری وزارت راه و شهرسازی را برعهده گیرد.
آرامی در مخالفت با استیضاح وزیر راه:
افزایش مشارکت بخش خصوصی در پیشبرد اهداف عمرانی کشور در زمان وزارت آخوندی
سخنگوی کمیسیون عمران مجلس معتقد است وزارت راه و شهرسازی با ایجاد تغییر در رویکرد خود به سمت جذب سرمایه و مشارکت بخش خصوصی پیش رفته است.
منصور آرامی در جلسه علنی امروز (سه شنبه، 14 مهر ماه) مجلس شورای اسلامی در جریان استیضاح عباس آخوندی وزیر راه و شهرسازی به عنوان نخستین مخالف این استیضاح با بیان اینکه عملکرد وزیر استراتژیک بوده و نگاه ملی به قضایا دارد، گفت: وزارت راه و شهرسازی تنها یک وزارتخانه پیمانکاری نیست و نگاه وزیر به مسائل آن باید استراتژیک باشد و با حرکت عمرانی، کشور را پیش ببرد.
نماینده مردم بندرعباس، ابوموسی، قشم، حاجی آباد و خمیر در مجلس شورای اسلامی بر همین اساس تصریح کرد: وزرات راه و شهرسازی وزیری مصلحت گرا می خواهد که در امور داخلی وزارتخانه کم نگذارد و من همین جا شهادت می دهم تعامل وزیر و معاونان وی با کمیسیون عمران طبق نامه ای که از سوی 18 تن از نمایندگان به امضا رسید تعامل سازنده ای بوده است.
وی افزود: آخوندی در یک وزارتخانه که نهادی دولتی محسوب می شود سعی دارد مشارکت مردم را در انجام امور عمرانی داشته باشد لذا این امر نشان دهنده ایجاد تغییر رویکردی در وزارت راه و شهرسازی است.
آرامی در ادامه به نحوه مشارکت بخش خصوصی در امور عمرانی کشور اشاره کرد و یادآور شد: مشارکت بخش خصوصی در بخش بنادر و بخش ریلی بیش از 2 هزار و 500 میلیارد تومان و در خصوص اجرای احکام برنامه پنجم و قانون بودجه بیش از 2 هزار و 700 میلیارد تومان بوده است.
این نماینده مخالف استیضاح وزیر راه در ادامه اضافه کرد: همچنین ساخت هزار و 543 کیلومتر در بخش راه سازی از سوی بخش خصوصی انجام گرفت و 98 هزار میلیارد تومان نیز جذب سرمایه از سوی شرکت های این بخش جهت اتمام پروژه های نیمه تمام داشتیم.
مشکلات حوزه مسکن مهر از زمان دولت دهم وجود داشت
وی در ادامه با بیان اینکه برای سایر پروژه های نیمه تمام حدود 123 هزار میلیارد تومان اعتبار نیاز است، اظهار کرد: این در حالی است که بارها در کمیسیون های مختلف مجلس شورای اسلامی گفته شده است که 850 میلیارد تومان اعتبار بیشتر به این وزارت راه و شهرسازی اختصاص داده نشده است از این رو این وزارتخانه ناچار شده است به سمت مشارکت بخش خصوصی برود.
آرامی در ادامه در خصوص مشکلات و انتقادات موجود در خصوص مسکن مهر یادآور شد: قطعا انتقادات در حوزه مسکن مهر به علت نگاه سیاسی نبوده و دغدغه نمایندگان است اما باید بگویم در زمانی که در سمت شهردار خدمت می کردم پروانه 40 هزار واحد مسکن مهر را به امضا رساندم لذا از میزان مشکلات حوزه مسکن مهر به خوبی اطلاع دارم.
سخنگوی کمیسیون عمران مجلس در ادامه با تاکید بر اینکه اگر همچنان در دولت قبل به سر می بردیم و یا اگر دولت دیگر به جای دولت فعلی بود باز هم مشکلات حوزه مسکن مهر وجود داشت، اذعان کرد: سال 91 گزارشی از سوی شورای هماهنگی دستگاه های نظارتی به احمدی نژاد در خصوص مشکلات و مسائل حوزه مسکن مهر داده شد.
وی در ادامه با اشاره به این گزارش افزود: در این گزارش آمده بود که بی توجهی به مشکلات موجود در آینده این طرح را با مشکل ایجاد می کند که به تبع آن مسائل فرهنگی، اجتماعی و امنیتی ایجاد خواهد کرد.
آرامی همچنین اضافه کرد: مشکلات حوزه آب، برق، گاز از مشکلات ابتدایی بود که در آن زمان برای آینده پروژه مسکن مهر پیش بینی می شد همچنین کمبود خدمات بهداشتی، آموزشی، مذهبی و فضای سبز از اول مشخص شده و هشدار داده شده بود و در کنار اطلاع رسانی صحیحی به متقاضیان مسکن مهر از ابتدا نشد و پیشرفت پروژه ها با تاخیر روبرو بود همچنین اکثر دستگاه ها خدمات مربوط را ارائه نکردند.
این نماینده مردم بندرعباس در مجلس نهم در ادامه با بیان اینکه هزینه پروژه های مسکن مهر با افزایش روبرو شد، گفت: از ابتدا اراضی نامناسبی برای ساخت پروژه های مسکن مهر اختصاص داده شد که به خودی خود هزینه های زیربنایی را افزایش داد همچنین نیازسنجی صحیحی برای اختصاص مسکن مهر صورت نگرفته به طوری که یک سوم یک شهر کوچک به یکباره به عنوان پروژه مسکن مهر ساخته شد.
سخنگوی کمیسیون عمران مجلس شورای اسلامی در پایان با بیان اینکه شخصا از سال 85 درگیر مسائل مسکن مهر بودم، خاطرنشان کرد: آن زمان نیز در حضور وزیر وقت (سعیدی کیا) اعلام کردم که مشکلات عدیده ای در بخش مسکن مهر وجود دارد لذا نمی توان گفت مشکلات حوزه مسکن مهر در دولت فعلی ایجاد شده بلکه از همان ابتدای امر این مشکلات وجود داشت.
آخوندی: چهاربار در کمیسیون عمران حاضر و با توضیح قاطبه نمایندگان را به اقناع رساندم/صحنه های استیضاح نمایش تمرین مردمسالاری است
وزیر راه و شهرسازی صحنه های استیضاح را نمایش تمرین مردمسالاری دانست و افزود: ما که ادعای مردمسالاری داریم باید از این مسئله دفاع کنیم و مردمسالاری را در منطقه پرآشوب به رخ جهانیان هم بکشیم.
به گزارش خبرنگار خبرگزاری خانه ملت،عباس احمد آخوندی در جلسه استیضاح خود با اشاره به اینکه به یاد بیاوریم که در سال همدلی و همزبانی دولت و ملت هستیم حادثه روز منا که باعث جان باختن تعدادی از حجاج شد را نیزتسلیت گفت و ادامه داد: از تمام دست اندرکارانی که درارتباط با فاجعه منا تلاش کردند از جمله همکارانم در سازمان هواپیمایی کشور تشکر می کنم و امیدوارم بتوانیم در دولت اقداماتی داشته باشیم که شاهد تکرار چنین وقایعی نباشیم.
وی با اشاره به اینکه عید غدیر را به تازگی پشت سر گذاشته ایم افزود: این روز را تبریک می گویم و امیدوارم از حضرت امیر تاسی کنیم و از اخلاق و عدالت منحرف نشویم.
آخوندی همجنین ضمن تشکر از استیضاح کنندگان گفت: از کسانیکه زحمت استیضاح را کشیدند و وزارتخانه را رصد کردند و به نظرشان با اشکالاتی مواجه بود به ویژه رییس کمیسیون تشکر می کنم.
وزیر راه وشهرسازی با اشاره به اینکه استیضاح وزرا حق مجلس است و هر گاه بیش از 10 نماینده این تصمیم را بگیرند به استیضاح وزیر منجر می شود اظهار داشت: بنده کاملا خوشحال هستم و از این استیضاح گلایه ای ندارم و با کمال میل در اختیار نمایندگان هستم و از اینکه موقعیتی را فراهم کردند تا گوش ها را حساس کنند سپاسگذارم.
وی صحنه های استیضاح را نمایش تمرین مردمسالاری دانست و افزود: ما که ادعای مردمسالاری داریم باید از این مسئله دفاع کنیم و مردمسالاری را در منطقه پرآشوب به رخ جهانیان هم بکشیم.
آخوندی ادامه داد: 4 بار به نحوی از انحاء از نمایندگان تاییدیه گرفته ام اولین تاییدیه هنگام اخذ رای اعتماد از نمایندگان بود همچنین 3 بار پاسخ های بنده برای صحن مجلس قانع کننده بود و شما به صحبت های بنده اعتماد کردید.
وزیر راه و شهرسازی افزود: موضوع استیضاح 5 ماه است که در جریان بوده و بنده بارها در جلسات کمیسیون عمران در اینخصوص شرکت کردهام و بیشتر نمایندگان در این جلسات عرایض بنده را قانعکننده دانسته و تعدادی از آنها استیضاح خود را پس میگرفتند.
4 بار حضور در کمیسیون عمران مجلس، توضیحات بنده مورد توجه بیشتر نمایندگان قرار گرفت
وی تاکید کرد: بنابراین طی 4 بار حضور در کمیسیون عمران مجلس، توضیحات بنده مورد توجه بیشتر نمایندگان قرار گرفت، اما در هر صورت بحث استیضاح مطرح شد، هر چند که از زمانی که این موضوع مطرح شد، بنده حتی نگذاشتم بحث استیضاح تاثیرات منفی بر روی کارکنان وزارتخانه داشته باشد.
آخوندی ادامه داد: وزارت راه و شهرسازی 56 هزار کارمند داشته و 10 هزار پیمانکار با این وزارتخانه در ارتباط هستند، اما همه نمایندگان میدانند که من به هیچ وجه نگذاشتم سایه استیضاح در بین کارکنان این وزارتخانه رسوخ پیدا کند و آخرین اقدام وزارت راه و شهرسازی برگزاری اولین همایش برای جذب سرمایههای داخلی و خارجی بود که همین چند روز گذشته برگزار شد و در این همایش 121 پروژه بزرگ با 25 میلیارد یورو عرضه شد.
اجازه ندادم سایه استیضاح بر سر کار وزارتخانه بیافتد
این عضو کابینه دولت یازدهم با تاکید بر اینکه یک لحظه نگذاشتیم کار وزارتخانه متوقف شود، تصریح کرد: روز گذشته و همزمان با برگزاری همایش روز روستا، حمل و نقل روستایی توسط وزارت راه و شهرسازی مطرح شد و در طی این مدت نمایندگان بسیاری به بنده مراجعه کردند و پیشنهاد دفاع دادند که لازم است در این جلسه از همه نمایندگان سپاسگزاری کرده و مراتب امتنان خود را اعلام کنم.
آخوندی در توضیح صحبتهای خود درخصوص استیضاح گفت: در 4 دسته مطالب خود را بیان میکنم و امیدوارم همه این موارد سوالات نمایندگان را پوشش دهد که اولین آن رویکرد استراتژیک وزارت راه و شهرسازی در چارچوب اقتصاد مقاومتی است که وزارت راه و شهرسازی بهعنوان اولین وزارتخانه در این مسیر گام نهاده است.
مبارزه با فساد بحث بنیادی است/ با وجود کاهش 60درصدی درامدهای نفتی پروژه ها را تعطیل نکردیم
آخوندی تصریح کرد: روشهای اجرایی تهیه کردیم و به توصیههای کلی اکتفا نکردیم، در دفاعیه خود به تدریج برنامههای وزارتخانهها را ارائه خواهم کرد، در زمان اخذ رای اعتماد بر حفظ حقوق شهروندی تاکید داشتهام و در ادامه گزارش خواهم داد که در این زمینه چه اقدامات بزرگی در وزارتخانه راه و شهرسازی صورت گرفته است و ملاحظه خواهید کرد که چگونه مباحث شفافیت، صداقت و مبارزه با فساد را به شکل گسترده در سطح وزارتخانه پیاده ساختیم.
وی با اشاره به اینکه به تفصیل در خصوص مسکن مهر توضیح خواهم داد که چه تعهدی نسبت به طرفهای قرارداد مسکن مهر داریم و چگونه به تعهدات خود عمل خواهیم کرد، افزود: در زمینه مبارزه با فساد که بارها از سوی مقام معظم رهبری بیان شده است و خواسته اصلی نمایندگان و مردم است نیز توضیح خواهم داد با توجه به اینکه وزارتخانه راه و شهرسازی بیش از ۱۲۰ هزار میلیارد تومان قرار داد دارد.
وزیر راه و شهرسازی ضمن اشاره به اینکه مبارزه با فساد بحث بنیادی است، به موضع اقتصاد مقاومتی اشاره کرد و گفت: قیمت نفت ۱۰۶ دلار بشکهای به ۴۲ دلار کاهش یافته، ۶۰ درصد درآمدهای نفتی نیز کاهش یافته و برای همه محسوس است که دولت در تنگنای مالی کم نظیری در تاریخ ایران قرار گرفت، لذا اطمینان دارم که میدانید امکان تخصیص اعتبارات عمرانی در سال جاری در وضعیت مناسبی نبود و با تمام لطف و پیگیری سازمان مدیریت و برنامه و بودجه در حوزه حمل و نقل، کمتر از هزار میلیارد تومان از ۶ هزار میلیارد تومان تخصیص اعتبار داشتهایم.
وزارتخانه راه و شهرسازی بیش از ۱۲۰ هزار میلیارد تومان قرارداد دارد/در این شرایط سخت و طاقت فرسا چندین میلیارد سرمایه گذاری جدید بدون توصل به منابع دولتی کردهایم
آخوندی با اشاره به اینکه وزارتخانه راه و شهرسازی بیش از ۱۲۰ هزار میلیارد تومان قرارداد دارد، گفت: وزارتخانه توانست علارغم تمامی تنگناها، تمام پروژهها را فعال نگه داشته و تعطیل نکند، میدانید قدرت وام دهی بانکهای ایران به کمتر از ده درصد از تولید ناخالص ملی ایران کاهش پیدا کرده، در واقع ۳۰۰ هزار میلیارد تومان تنها کل تسهیلاتی که در بانکهای کشور به ما داده میشود و حداکثر ۱۰۰ هزار میلیارد تومان تسهیلات جدید است که دربخش صنعتف خدمات، کشاورزی، مسکن و سایر بخشها داده شود.
وی ادامه داد: ۱۰۰هزار میلیارد تومان نسبت به کل تولید ناخالص ملی ایران کمتر از ده درصد است و از آنجایی که ماموریت بزرگی برای خروج از رکود و توسعه ایران و رشد بالای ۸ درصد که مورد انتظار مقام معظم رهبری است، داریم، دولت در شرایط سختی قرار گرفته و لازم است با همدلی و هم زبانی از تنگنای سخت مالی عبور کنیم.
وزیر راه و شهرسازی تصریح کرد: گزارش خواهم داد که چگونه در این شرایط سخت و طاقت فرسا چندین میلیارد سرمایه گذاری جدید بدون توصل به منابع دولتی کردهایم، لذا افتخار بزرگی برای این وزارتخانه و دولت و نمایندگان است.
آخوندی در ادامه به اقتصاد مقاومتی و فرمایشات مقام معظم رهبری اشاره کرد و گفت: جانمایه فرمایش ایشان برنکات ذیل اشاره میکند، نخست بر برون رفت از اتکا به نفت است به طوری که در حد گسترده بودجه دولت نباید به نفت متکی باشد.
3 سیاست اصلی در وزارت راه و شهرسازی /از عواملی که وابسته به شوکهای مختلف اقتصادی است، جلوگیری کردیم
وی با بیان اینکه ایشان دو رویکرد اصلی که یکی درونزا و دیگری رویکرد برونگرا است را برای ما تعیین کردهاند، افزود: مفهوم رویکرد درونزا این است که ما بهرهبرداری حداکثری از ظرفیتهای اقتصادی ایران داشه باشیم و ما در وزارت راه و شهرسازی چگونه به آن عمل کردهایم و از عواملی که وابسته به شوکهای مختلف اقتصادی است، جلوگیری کنیم و به ثبات اقتصادی دست یابیم، ثبات اقتصادی که وابسته به سرمایهگذاری مردم باشد.
آخوندی با بیان اینکه در بحث رویکرد برونگرا باید از بازارهای جهانی حداکثر استفاده را انجام دهیم، تصریح کرد: هم سهم خودمان را در بازار جهانی افزایش دهیم و هم از منافع آن بهره ببریم و از دانش فنی، سرمایه و بازار جهانی استفاده کنیم.
این عضو کابینه دولت یازدهم با اشاره به اینکه به 3 سیاست اصلی در وزارت راه و شهرسازی رسیدیم، افزود: برنامه ملی ارتقای بهرهوری، برنامه ملی توسعه صادرات، برنامه ملی قطع وابستگی به بودجههای نفت و در این زمینه اقدامات لازم را انجام دادیم.
وی با تاکید بر اینکه تلاش ما بر این بوده به تمام شبکههای راههای آسیا وصل شویم، افزود: تلاش ما بر این بوده تا بتوانیم تمام پایانههای مرزی ایران را بازسازی کنیم. تمام کسانی که در مرز حضور دارند، میدانند که چطور در جهت نوسازی پایانههای مرزی فعالیت کردیم. مردمی که وارد ایران میشدند و یا میخواستند از آن خارج شوند، در چه فضاحت و گرفتاریهایی در پایانههای مرزی ایران بودند.
نمایندگان شرق کشور جدیت ما را با گوشت و پوست لمس کرده اند
آخوندی تاکید کرد: در کرمانشاه، کردستان، سیستان و بلوچستان، خراسان جنوبی، آذربایجانغربی تمام پایانهها را علیرغم نداشتن بوجه دولتی بازسازی کردیم. اکثر پایانهها را مکانیزه کردیم تا مدت توقف مردم و رانندگان در این پایانهها کاهش یابد.
وزیر راه و شهرسازی با بیان اینکه بحث بعدی دسترسی به آبهای آزاد در شمال و جنوب کشور و بنادر توسعه یافته است، گفت: نماینده چابهار میتواند شهادت دهد که بندر شهید بهشتی چگونه و با چه سرعتی در حال ساخت و ساز است. چگونه در حال عملیاتی کردن راهآهن چابهار به بیرجند هستیم و در واقع میتواند تمام شرق ایران را به آبادانی برساند. نمایندگان شرق کشور کاملا در جریان هستند و جدیت ما را با رگ و پوست خود حس میکنند.
آخوندی ادامه داد: نمایندگان بنددرعباس میدانند چگونه در این شرایط بیپولی در حال توسعه فازهای 2 و 3 بندر شهید رجایی هستیم. نمایندگان خوزستان در جریان طرحهای بزرگ در توسعه بنادر جنوب کشور و بندر امام خمینی (ره) هستند. نمایندگان شمال کشور شاهد آبادی بندر امیرآباد هستند. بندر انزلی دو هفته پیش، افتتاح جدید داشت. تمام چیزهایی که بیان شد برنامههای عملیاتی برای تحقق یک فرمانی است که از سوی رهبری صادر شده است. ما اقدام عملی انجام میدهیم و برنامه واقعی مینویسیم و تظاهر به اقدام نمیکنیم.
در صنعت هوانوردی در لبه فناوری جهان ودر سیستم ناوبری پیشرفتهترین فناوری جهان را داریم
وی با بیان اینکه صنعت حمل و نقل هوایی بیشترین آسیب را از تحریم دید، افزود: این آسیب چه در بخش ناوبری ناوگان و فرودگاهها رخ داده است. از صنعت هوانوردی در لبه فناوری جهان است و سیستم ناوبری پیشرفتهترین فناوری جهان است. بیش از 11 سال در سیستم ناوبری ایران هیچ سرمایهگذاری نشده است. فرودگاه مهرآباد که بیش از 10 میلیون مسافر در سال جابجا میکند، بیش از 40 سال است که تعمیر اساسی نشده است.
این عضو کابینه دولت یازدهم با بیان اینکه همه احساس کردهاند که وضعیت فعلی فرودگاههای کشور در شأن مردم ایران نیست و باید ارتقا یابند، افزود: در فرودگاه مهرآباد تمام کنترلهای بیمورد از بین رفته و مردم به راحتی در فرودگاه پذیرش میشوند و در این راستا 70 سانتیمتر بتنریزی صورت گرفته و محلهای مناسب و جدیدی برای پارک هواپیماها ایجاد شده است.
تعمیر اساسی باند 29 راست فرودگاه که 40 سالی مورد تعمیر قرار نگرفته بود
آخوندی با بیان اینکه عمده ناوگان هوایی ایران 22 ساله است، گفت: باند 29 راست فرودگاه که 40 سالی مورد تعمیر قرار نگرفته بود، در حال حاضر تعمیر اساسی شده و قصد داریم باند 29 چپ فرودگاه را نیز تعمیر کنیم. بحث ایمنی که رئیس کمیسیون عمران مجلس مطرح کردند، راهکارهایی اینگونه دارد و باید باند فرودگاهها در این راستا به صورت کامل آماده شود.
وی تصریح کرد: برای نوسازی بحث ناوبری حدود 250 میلیون دلار سرمایهگذاری صورت گرفته و این در حالی است که 11 سال بود که در بحث ناوبری سرمایهگذاری انجام نشده بود.
ترمینال 2 فردوگاه امام خمینی (ره)بدون استفاده از اعتبارات دولتی افتتاح خواهد شد
وزیر راه و شهرسازی ادامه داد: اتفاقات اوکراین باعث شد میزان ترافیک عبوری از آسمان ایران از حدود 500 هواپیما به بیش از یکهزار هواپیما افزایش یابد که این عبور به سیستم پیشرفتهای نیاز دارد و ما مفتخریم که این کار بدون رخ دادن هیچ حادثهای صورت میگیرد و تمامی شرکتهای هوایی دنیا علاقهمند به عبور از آسمان ایران هستند.
آخوندی افزود: سالهای برای توسعه فرودگاه امام خمینی (ره) انتظار کشیده بودیم که خوشبختانه ترمینال 2 فرودگاه با نام سلام تا 10 دیگر افتتاح میشود و در این راستا من هیچ تبلیغی نکردم، حتی به معاون اول رئیس جمهور نیز گزارش ارائه ندادم و این ترمینال بدون استفاده از اعتبارات دولتی افتتاح خواهد شد و باعث حل مشکلات میشود و ظرفیت فرودگاه امام خمینی (ره) را به دو برابر افزایش خواهد داد.
وی گفت: تمامی تجهیزات ترمینال سلام سفارش داده شده و انشاالله در سال جاری ترمینال 22 میلیون نفری فرودگاه امام با استفاده از سرمایهگذاری بخش خصوصی افتتاح خواهد شد. آیا فکر میکنید این کارها به صورت تصادفی انجام شده است؟ حجتالاسلام ابوترابیفرد که از پروژهها بازدید کردهاند، در جریان هستند که برای تکتک این پروژهها وقت گذاشته شده و بررسیهای فنی و اقتصادی و مالی صورت گرفته تا امکان جذب سرمایهگذار ملی و بینالمللی فراهم شود.
آخوندی افزود: تنها اقدامات صورت گرفته به فرودگاه امام خمینی (ره) محدود نمیشود، بلکه 7 ترمینال بزرگ بینالمللی در حال ساخت است و ترمینال فرودگاه کرمان به صورت صددرصد توسط بخش خصوصی سرمایهگذاری انجام شده و نمایندگان مردم کرمان در مجلس میدانند که این ترمینال بزرگ میتواند، ظرفیت فعلی فرودگاه کرمان را به 5 برابر افزایش دهد.
کاهش 32 ماهه عمر ناوگان هوایی ایران
وی تصریح کرد: فرودگاههای بینالمللی اهواز و بوشهر و ترمینالهای شیراز، مشهد و اصفهان انشاالله توسط سرمایهگذاری بخش خصوصی توسعه خواهد یافت و وابستگیها کاهش مییابد و نباید فراموش کرد انجام این کارها نیاز به کار کارشناسی، اندیشه و خلق اعتماد دارد تا بخش خصوصی سرمایهگذاری کند و ما برای نوسازی کامل صنعت هوانوردی ایران برنامه داریم و در حال حاضر با وجود تحریمها بیش از 12 هواپیما به ناوگان هوایی کشور وارد شده و عمر ناوگان هوایی ایران 32 ماه کاهش یافته است.
این عضو کابینه دولت یازدهم ادامه داد: برنامه خرید 114 هواپیمای جدی به صورت اجارهای و همچنین اجاره به شرط تملیک وجود دارد که مذاکرات در این رابطه بدون حضور دلالان صورت گرفته تا وضعیت نابسامان فرودگاههای کشور سامان یابد.
وزیر راه و شهرسازی افزود: دوستان درباره ماده 161 قانون برنامه پنجم سوال میپرسند که باید توجه داشت چه کسی اجرای این ماده را آغاز کرده است؟ ماده 161 تا سال 92 اصلا اجرایی نشده بود و در سال 93 و 94 اجرایی شده است.
در دوره رستاخیز مجدد صنعت ریل ایران هستیم/هوشمند کردن سیستم ریلی تهران - مشهد و برقی کردن این خط
وی درخصوص شبکه خطوط ریلی و اتصال این شبکهها به شبکههای ریلی منطقهای و آسیایی گفت: دوستانی که با صنعت ریلی آشنا هستند، میدانند که این دوره رستاخیز مجدد صنعت ریل ایران است. همچنین بیش از 3 هزار کیلومتر از راههای کشور بازسازی شده و بیش از 2 هزار و 800 کیلومتر از خطوط راهآهن 2 الی 4 خطه شدهاند و نباید فراموش کرد قبلا برای ورود به تهران، قطارها معطل میشدند.
آخوندی افزود: راههای خروجی ریلی تهران نیز 3 الی 4 خطه شدهاند و در حال حاضر دوخطه شدن خط ریلی کرج به قزوین در حال اجرا است و همچنین کارهایی در زمینه دوخطه کردن راهآهن قزوین به زنجان در حال انجام است. نکته دیگر اینکه کارهای مربوط به هوشمند کردن سیستم ریلی تهران - مشهد و برقی کردن این خط نیز در حال اجرا است.
وی ادامه داد: برای اولین بار در وزارت راه و شهرسازی موضوع حمل و نقل حومهای مطرح شده و روزی 6 قطار از حومه تهران مانند شهرهای شهریار و شهر قدس مسافر جابجا میکند و این در حالی است که قبلا با خودرو این کار صورت میگرفت. همچنین کارهایی برای 6 خطه شدن ریلی تهران- قم صورت گرفته و خط تهران- ورامین نیز رشد قابل توجهی کرده است.
این عضو کابینه دولت یازدهم با بیان اینکه راهآهن حومهای، راهکار اساسی عبور و مرور کلانشهرها است، افزود: در دو سال گذشته پایهگذاریهایی انجام گرفته تا از وضعیت فلاکتبار عبور و مرور شهرهای تهران، مشهد، شیراز، اصفهان، اهواز، تبریز و قم خارج شویم و همچنین در حال حاضر روزانه بیش از یکصدهزار خودرو در مسیر تهران- کرج در حال عبور هستند که باید با توسعه راهآهن حومه زمینه صرفهجویی در مصرف انرژی و سوخت را فراهم کنیم.
وزیر راه و شهرسازی در ارتباط با برخورداری کشور از شبکه راههای شهری و روستایی بیان داشت: برنامههای اصلی وزارت این است که شبکه راههای ایران درجهت افزایش صادرات و اقتصاد مقاومتی به شبکه راههای آسیایی متصل شود.
آخوندی اضافه کرد: تمام کریدورهای عبوری شمال به جنوب٬شرق به غرب آسیا از ایران میگذرد این بزرگترین مزیت نسبی و مزیت رقابتی ایران است که باید از این مزیت حداکثر استفاده را کرد٬لازمه آن هم افزایش شبکه آزادراههای ایران به 5 هزار کیلومتر است٬باید تمام شبکه بزرگراههای ایران را افزایش داد و به شبکه راههای آسیایی و با تمام کشورهای منطقه متصل شد.
فقط سال گذشته 1500 کیلومتر آزادراه سرمایهگذاری بخش خصوصی جذب شد
وی تصریح کرد: فقط سال گذشته 1500 کیلومتر آزادراه سرمایهگذاری بخش خصوصی جذب شد که هر کیلومتر میانگین 10 میلیارد تومان است یعنی 15 هزار میلیارد تومان؛ این به مفهوم توجه به اقتصاد مقاومتی و بخش خصوصی و جلب بخش خصوصی و سرمایهگذاران است٬ اینها شعار نیست آزادراههایی زیرساخت است و یک به یک افتتاح خواهند شد.
وزیر راه تصریح کرد: انشالله همه نمایندگان با حوزههای انتخابی خود آشنا هستند در این مدت در بحث بهسازی راههای ایران سال 92 که رشد زیادی نسبت به سال 91 داشت 5 میلیون تن آسفالت و سال گذشته 10 میلیون تن آسفالت ریخته شد و امسال هم 15 میلیون تن آسفالت ریخته خواهد شد٬کدام نماینده است که بگوید حداقل یک جاده در حوزه انتخابیاش مورد ترمیم و مرمت قرار نگرفته است.٬ اتفاق بزرگی در بحث نگهداری شبکه راهها صورت گرفته و در حفظ جان مردم و ارتقای کیفیت خدمتداری به راهها صورت گرفته است.
تمام مراکز خدماتی و بین راهی از طریق مناقصه در حال واگذاری است
وی ادامه داد: تمام مراکز خدماتی و بین راهی از طریق مناقصه در حال واگذاری است٬چن دصد مجتمع خدمات رفاهی در ایران برای سرمایهگذاری عرضه شده٬ وزارت پشتوانه اصلی صنعت گردشگری است که این صنعت اگر بخواهد رشد کند متکی به حمل و نقل درست خواهد بود.
این نماینده تصریح کرد: دوستان گفتند چقدر روستا را میشناسید٬ یک جمله بگویم هیچ ادعایی ندارم و خاک پای مردم ایران هستم ولی در 4 سال ابتدای انقلاب عضو شورای مرکزی جهاد سازندگی بودم دوستان جهادسازندگی آقیان جهانگیری٬هاشمی٬حجتی و زنگنه در جریان هستندکهحداقل 4 سال مسئول جهاد سازندگی بودم٬بعد از آن هم 6 سال رئیس بنیاد مسکن انقلاب اسلامی بودم و فقط کارم روستا و بخش راه روستایی بود.
وی گفت: سال گذشته علیرغم اینکه یک ریال هم برای راه روستایی در بودجه نداشتیم با این وجود 3 هزار و 500 کیلومتر راه روستایی اجرا شد٬در همین دوره بنده 6 هزار و 500 کیلومتر راه روستایی ایجاد شد٬بیش از 2 هزار کیلومتر راه روستایی جدید برای هفته دولت افتتاح و 2 هزار و 400 کیلومتر هم روکش شده است. از جباری بپرسید که چقدر برای آسفالت راه مهران لمزان درخواست کرد و بعد از دهها سال این محور آسفالت شد.
وزیر راه و شهرسازی خاطرنشان کرد: اگر به هر دلیلی میخواهید استیضاح کنید حق قانونی شماست و ما هم باید پاسخگو باشیم ولی خواهش میکنم انصاف را رعایت کنید.
با16 رای بیشتر از جلسه رای اعتماد به وزیران دولت یازدهم؛
آخوندی در ساختمان شهید دادمان ماند+تعداد آرا
وزیر راه و شهرسازی پس از برگزاری جلسه استیضاح و استماع سخنان مخالفان و موافقان، با رای اکثریت نمایندگان مجلس در این وزارت خانه ماند.
به گزارش خبرنگار پایگاه اطلاع رسانی و خبری جماران، پس از اعلام نظر موافقان و مخالفان استیضاح وزیر راه و شهرسازی و توضیحات آخوندی، اکثریت نمایندگان مجلس شورای اسلامی به استیضاح آخوندی رای منفی دادند و او را همچنان حائز صلاحیت و شرایط لازم برای وزارت دانستند.
بدین ترتیب, عباس آخوندی وزیر راه و شهرسازی با 175رای مخالف استیضاح ، 72رای موافق و5 رای ممتنع در وزرات راه و شهرسازی ماندنی شد.
به گزارش جماران، دوهفته پیش، طرح استیضاح آخوندی با 12 امضا به هیات رییسه مجلس داده شد اما امروز این طرح ناکام ماند.
عباس اخوندی دو سال پیش که از طرف حسن روحانی، رئیس جمهور ایران برای اخذ رای اعتماد به مجلس معرفی شده بود که با 159 رای مثبت به عنوان وزیر راه و شهر سازی انتخاب شد و این بار با 16 رای بیشتر از رای ابتدایی خود در وزارت راه و شهرسازی ماندگار شد.